REKLAME: Slik markedsfører Bilvurdering24 sine tjenester.

Bileiere fortviler:

Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering

Bileiere advarer kraftig mot en biltjeneste som nå spres på nettet: Firmaet Bilvurdering24 krever nærmere 3000 kroner for en svært enkel verdivurdering av bilene.

Publisert Sist oppdatert

De siste dagene har Motor fått flere henvendelser fra bileiere som føler seg lurt etter at de har fått den enkle verdivurderingen av bilen sin.

FØLER SEG LURT: Arne Skogvoll.

Sammen med et «sertifikat» som skal si noe om bilens verdi, følger en faktura på hele 2850 kroner.

Arne Skogvoll fra Andenes i Vesterålen har mange års erfaring som politietterforsker, men sier han aldri har opplevd maken til forretningsvirksomhet.

– Firmaet reklamerte for verdifastsettelse av biler. Jeg ba om pris og vilkår. I stedet fikk jeg en ordrebekreftelse, som jeg ikke hadde bedt om, og etter 14 dager en epost med én linje om pris på bilen.

Skogvoll klaget, og har sendt firmaet ni purringer – men uten at de svarer han.

Mange forbehold

– Dere bør advare mot dette, skriver Øyvind Østvik i Sykkylven i en epost. Han er en annen bileier som føler seg lurt.

Østvik har sendt Motor det enkle sertifikatet han fikk, hvor det på én linje står hva bilen hans er verdt.

Bilvurdering 24 tar også en rekke forbehold i verdifastsettelsene sine, som at de «antar» at bilen er i god teknisk stand, og fungerer «helt fint» i trafikken.

De skriver også at vurderingen er gitt under forutsetning at det ikke er «noen seriøse defekter eller avvik» som kan påvirke prisen.

De tar også forbehold om at utstyr som skinnseter og annet utenfor standardmodellen til biltypen ikke er med i vurderingen.

Likevel skriver de:

«Hver bil vurderes individuelt.»

«SERTIFIKAT»: Slik ser den enkle verdivurderingen ut. Prisestimatet er dessuten oppgitt med et avvik på fem prosent begge veier.

Skeptiske

Både Forbrukerrådet og NAF er skeptiske til vurderingstjenesten.

– Jeg har store utfordringer med å se hvordan en digital tjeneste kan si noe substansielt om bilens pris, annet enn en indikasjon, påpeker forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Både Forbrukerrådet og NAF påpeker at flere tilbydere gir verdivurderinger gratis, som også innebærer fysisk gjennomgang av bilen.

Dessuten kan man selv enkelt skaffe seg en oversikt over bilens omtrentlige verdi ved å søke på sammenlignbare biler på Finn og i andre annonsørkanaler.

Selskapet bak nettsiden oppgir at de opererer etter latvisk rådgivning.

«Forbrukeren er omfattet av bostedsloven», heter det i en gjennomgang av vilkårene på nettsiden, hva nå bostedsloven måtte være.

Kan nekte

Flere bileiere Motor har vært i kontakt med nekter å betale regningen for verdivurderingen til Bilvurdering24 på 2850 kroner.

Kan man la være å betale?

Når Motor sjekker, står prisen oppgitt på nettsiden. Ved å fylle ut skjemaet, godkjenner man også vilkårene.

– Men hvis forbrukeren blir villedet inn i avtalen, kan vedkommende motsette seg å betale. Det samme gjelder dersom produktet du får ikke svarer til forventningene, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Tause

Forbrukerrådet råder å klage til Forbrukertilsynet, dersom Bilvurdering 24 ikke frafaller pengekravet.

NAF anbefaler først og fremst forliksrådet.

– Da vil dette firmaet normalt tape saken, påpeker Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.

Motor har sendt Bilvurdering 24 en rekke spørsmål. I epost bekrefter de at eposten er mottatt, og at de vil svare samme dag. Men etter fem dager har Motor fortsatt ikke mottatt svar.

PS 1: På «sertifikatet» som Øyvind Østvik fikk, hever Bilvurdering24 at bilen hans har 107 hestekrefter. Men den har 313 hestekrefter.

PS 2: Dersom man ikke betaler 2850 kroner for sertifikatet innen betalingsfristen, truer Bilvurdering24 med et ekstra gebyr på 350 kroner. Men maksimalt purregebyr fastsatt av myndighetene er 35 kroner for purringer sendt i 2022. Purregebyret kan dessuten ilegges først når det har gått 14 dager siden forfall.