TEGNEREN OG RESULTATET: Citroën ë-C5 Aircross – produsentens designsjef Pierre Leclercq til høyre.

Citroën ë-C5 Aircross:

Syr puter under kroppen på deg

Med én lading skal Citroën ë-C5 Aircross kunne frakte deg silke­mykt opp til 680 kilometer, på sitt «magiske teppe». Prisen kan også bli temmelig behagelig.

Publisert

PARIS (Motor): – Super-super-super-komfortabel! sa designsjef Pierre Leclercq fra scenen.

Citroën ë-C5 Aircross

  • Pris: Fra under 400.000 for versjonen med det minste batteriet
  • Motor/drivlinje: Batterier på 73 kWt og 97 kWt, 210/230 hk, forhjulstrekk
  • Rekkevidde (WLTP): 524 og 680 kilometer
  • Ladefart: 160 kW
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 465/190/166
  • Bagasjevolum: 565 liter (1668 med baksetene lagt ned)
  • Tilhengervekt (kg): 1200 og 1350
  • Konkurrenter: Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nio EL6, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4/ID.5, Xpeng G6, Peugeot E-5008, Opel Grandland

 – Best i klassen! fulgte produktdirektør Caroline Malléus opp.

– Unik komfort, istemmer den norske PR-direktøren Stein Pettersen.

Han forteller dessuten at Citroën ë-C5 Aircross får en startpris på noe under 400.000 kroner her i landet.

«Best i klassen på komfort» klinger dermed som en betegnelse Citroën bør eie, gitt merkets historie i så måte.

LYSTE OPP: Eiffeltårnet i 1925 – 250.000 lyspærer og 600 km ledninger. Foto: UKJENT

100 år med el

Det var da heller ikke beskjedenhet som preget lanseringen midt i Paris. 

I år er det 100 år siden selskapets grunnlegger André Citroën klinte til med full elektrifisering av Eiffeltårnet, gjennom en gigant-lysreklame som endte med å prege hovedstadens nattehimmel i ni år. 

Hva er vel mer naturlig enn å knytte dette til et nytt, elektrisk flaggskip?

Det har vært mulig å gjette seg til hva som skulle komme: Plattformsøsknene Peugeot E-5008, Opel Grandland og Jeep Compass er lansert eller på vei. 

Og det første glimtet av bilen fikk vi allerede i oktober i fjor, gjennom konseptutgaven

Legg til litt av det du vet om Citroëns personlighet på toppen, og du er temmelig nær.

Særegenheter

ë-C5 Aircross blir levert med to batteri/motor-varianter. Den som blir tilgjengelig først – i løpet av høsten – har 210 hk og en WLTP-rekkevidde på 524 kilometer. 

PALETTEN: Den grønne varianten er en «limited edition» for kunder som reagerer raskt når bilen blir tilgjengelig. Fargene på bilene under er blant en rekke andre alternativer.

Nærmere jul kommer en utgave med 230 hk og rekkevidde på 680 kilometer.

Litt tettere opp mot salgsstart, over sommeren, vil det følge mer informasjon om de tre utstyrsnivåene You, Plus og Max.

Citroën-særpreget er naturligvis ivaretatt gjennom designdetaljer. Se for eksempel bildene av baklyssignaturen og front-«clips»:

TREDELT: Disse lyktene vil du kjenne igjen enten du ser dem herfra eller bakfra.
«CLIPS»: Det mørke panelet er laget for å bli skiftet ut etter eget forgodtbefinnende – flaggfarger ble nevnt som en mulighet.

«Flygende teppe»

Det er likevel de nevnte komfortegenskapene som først og fremst skal sikre at bilen skiller seg fra konkurrenter, både eksterne og Stellantis-interne.

Det begynner i bunnen, med patentet som gjør at støtdemperne aldri får mulighet til å nå sine ytterpunkter på særlig merkbart vis. 

I stedet tar små, hydrauliske puter støyten og sørger for å gjøre bevegelsene mykere. Citroën kaller effekten magic carpet – eller «flygende teppe».

Produsenten er også svært stolt av sine seter, og joda – de opplevde vi som behagelige, i de sekundene vi rakk å prøve. 

De består av «komfortskum», så nær som de øverste 15 millimeterne. Her er det et lag med memory foam, kjent for sine trykkutjevnende egenskaper.

CITROËN-STOLTHET: Gode seter med alt av muligheter – inkludert justerbare sideputer.
BAK: Både knær og isse har flere centimeter bedre marginer her enn i forgjengeren.

Sideputene blir justerbare, en nyhet for Citroën. Massasje, ventilering og varme er tilgjengelig – det siste også i baksetene, som dessuten kan tiltes.

Heller ikke ørene skal bli plaget unødvendig. Citroën kaller støydempingen «klasseledende».

Skjerm-o-rama

ë-C5 Aircross får også Stellantis-personbilhistoriens største skjermflate, i et vertikalt design som flyter over i midtkonsollen, kalt «waterfall». Over rattet er det plassert en titommersskjerm, over der igjen et head-up-display.

FØRERMILJØET: Stoff-interiøret i dashbord og dører gir et delikat inntrykk. Vi tror også det vil vise seg holdbart.

Under en lansering der vi bokstavelig talt måtte stå i kø for å komme frem til bilen, ble det liten tid til saumfaring. 

Vi rakk likevel å merke oss det temmelig store rommet bak midtskjermen, som vi tror er en praktisk løsning. Likeså raden med knapper for temperaturbetjening i underkant av samme skjerm. 

«WATERFALL»: Oversiktlig skjerm og naturlige funksjoner ved høyrehånden.
HALVVEIS SKJULT: Vi har ikke testet å stikke handa inn for å sette en kopp her, det er mulig man må bli vant til plasseringen først.

Vi er mer usikre på innslagene av pianolakk rundt nevnte knapper, samt på rattet. Pent i nypusset tilstand, ellers antakelig ikke.

Tror på tusener

– Vi gleder oss voldsomt til å få denne bilen, sier Pettersen.

Han tror på «et par tusen» solgte eksemplarer i løpet av et helt kalenderår.

– Ja, det må vi ha. Dette er en bil som passer godt inn i det norske bilmarkedet generelt. Vi tror også vi treffer tidligere Citroën-kunder veldig godt, sier han.

Stellantis-infodirektøren heller mot at fascinasjonen over elbilenes hestekrefter og ekstreme akselerasjon er i ferd med å bli underordnet andre behov og prioriteringer.

– Du tar ikke ut bilen for å drive med racing. Det handler om pendling, hytta, hverdagen. Da skal bilen være komfortabel og ha praktiske løsninger.

– Hva sier du til folk som insisterer på at de må ha firehjulsdrift?

– Jeg forstår det, men jeg tror behovet er litt overdrevent.

Ny Ami Buggy

Litt ekstra for de Citroën-interesserte:

ë-C5 Aircross var nemlig ikke den eneste nyheten som ble avduket i Paris denne uken.

Citroën lanserte også en buggy-versjon av mopedbilen Ami. Nei, den kommer ikke til Norge, denne heller. Citroën internasjonalt synes ikke den egner seg her oppe i nord, selv om deres norske kolleger har presset på. Men søt? Definitivt.