NY MODELL: Ineos-grunnlegger og styreformann, Jim Ratcliffe, viste fram sin nyeste modell i London.

Elektrisk terrengbil:

Ineos kommer med elbil

Fusilier blir første modell fra Ineos med elektrisk drivlinje, men de har ikke helt troen på det ennå, så den blir også tilgjengelig med en «rekkeviddeforlenger».

Publisert

Den britiske bilprodusenten Ineos debuterte i fjor med terrengbilen Grenadier, som forhandles av Bavaria AS i Norge.

Grenadier kommer med diesel- eller bensinmotor, nå viser selskapet fram sin første bil med elektrisk drivlinje, Fusilier.

Fusilier skal være noe kortere og lavere enn Grenadier, men skal ha fullverdige terrengegenskaper. I tillegg til en helelektrisk versjon, skal modellen også komme med det Ineos kaller en «rekkeviddeforlenger». 

Forlenger

Her er det snakk om en drivlinje med en liten bensinmotor som skal gi energi til den elektriske enheten ved behov.

- Under utviklingen av denne bilen fant vi fort ut at veien mot dekarbonisering trenger biler som kundene vil kjøre, da trengs det en blanding av drivlinjer, sier styreformann Jim Ratcliffe, i en pressemedling.

Han mener elbiler passer fint til noen formål, som korte turer og budtransport i by, men at andre løsninger også er viktig på veien mot det elektriske skiftet.

– Det er grunnen til at vi tilbyr en alternativ drivlinje for Fusilier, en som gir et dramatisk kutt i utslipp, men som har rekkevidde og muligheten til å tankes opp. 

Bygges i Østerrike

Bilen er utviklet i samarbeid med Magna, som også skal bygge bilen i Graz, Østerrike.

- Ineos Automotives kjerneverdier har styrt designen fra starten, det skal være en praktisk og solid off-roadbil uten noe tull, sier designsjef Toby Ecuyer.

Tekniske data, priser og produksjonsstart vil bli offentliggjort senere i år.