TESTVINNER: Nissan Qashqai scorer høyt på unnamanøver i testen av bilenes førerstøttesystemer.

Euro NCAP-test av sikkerhetssystemer:

ID.5 og Qashqai med topp­score i ny sikkerhetstest

Nissan Qashqai og nye VW ID.5 får best score i en test av sikkerhets- og førerstøttesystemer Euro NCAP har gjennomført.

Publisert

Systemene på Nissan Qashqai og Volkswagen ID.5 er vurdert som «Meget gode», mens de to andre bilene i testen kommer noen hakk bak. Polestar 2 får vurderingen «Bra», mens Jaguar I-Pace er vurdert til «Grunnivå».

Hvis du klikker på de fire modellnavnene i avsnittet over, kommer du til Euro NCAPs nettsider med de detaljerte funnene på hvert enkelt bil.

Førerstøtte

Testorganisasjonen Euro NCAP vurderer sikkerheten på de fleste nye bilmodeller, men i denne testen er det førerstøttesystemene som er i fokus. I en pressemelding skriver Euro NCAP at de har vurdert en rekke kritiske scenarier under kjøring på motorvei for å se hvor godt bilene er utstyrt for å unngå kollisjoner i høy fart.

Videre har de testet i hvilken grad sjåføren må holde seg fortløpende oppdatert om kjøresituasjoner underveis, uten å overlate for mye til bilen. Og til sist har de vurdert hvordan bilen begrenser skader når en kollisjon er uunngåelig.

Qashqai får god uttelling i de to første kategoriene, men scorer særlig høyt i den tredje testkategorien – og får skryt for rask varslingsrespons hvis sjåføren ikke hendene på rattet, og for hvordan bilens systemer bremser hvis det stillestående eller sakteregående biler i samme veibane, og når biler legger brått inn foran.

Også ID.5 gjør det godt i testen, med avanserte førerstøtteløsninger som likevel ikke inviterer sjåføren til overdreven tillit til bilens systemer.

Bedre og bedre

– Vi har gjennomført slike tester på et utvalg biler i noen år nå og registrerer betydelige forbedringer i assistansesystemene. Vi konstaterer at mange bilprodusenter nå innser viktigheten av å tilby løsninger som gir assistanse, uten at sjåføren tror alt nå bare kan overlates til systemene i bilen. Nettopp hvordan løsningene ivaretar sjåførenes aktsomhet, er noe vi vurderer grundig, sier Michiel van Ratingen i Euro NCAP i en pressemelding.

– Qashqai og ID.5 har begge fått de høyeste karakterene i denne testen til nå, legger han til.

Polestar 2 ble undersøkt også i fjor, men har fått en oppgradering når det gjelder hvordan filholderløsningen støtter sjåføren i svinger – og det løfter karakteren fra «Moderat» til «Godt».

Jaguar I-Pace er den eldste modellen i testen, og med den svakeste karakteren understreker bilens score først og fremst hvor fort utviklingen går innenfor førerstøttesystemer, skriver Euro NCAP.