
Euro NCAP-test av sikkerhetssystemer:
ID.5 og Qashqai med toppscore i ny sikkerhetstest
Nissan Qashqai og nye VW ID.5 får best score i en test av sikkerhets- og førerstøttesystemer Euro NCAP har gjennomført.
Systemene på Nissan Qashqai og Volkswagen ID.5 er vurdert som «Meget gode», mens de to andre bilene i testen kommer noen hakk bak. Polestar 2 får vurderingen «Bra», mens Jaguar I-Pace er vurdert til «Grunnivå».
Hvis du klikker på de fire modellnavnene i avsnittet over, kommer du til Euro NCAPs nettsider med de detaljerte funnene på hvert enkelt bil.
Førerstøtte
Testorganisasjonen Euro NCAP vurderer sikkerheten på de fleste nye bilmodeller, men i denne testen er det førerstøttesystemene som er i fokus. I en pressemelding skriver Euro NCAP at de har vurdert en rekke kritiske scenarier under kjøring på motorvei for å se hvor godt bilene er utstyrt for å unngå kollisjoner i høy fart.
Videre har de testet i hvilken grad sjåføren må holde seg fortløpende oppdatert om kjøresituasjoner underveis, uten å overlate for mye til bilen. Og til sist har de vurdert hvordan bilen begrenser skader når en kollisjon er uunngåelig.
Qashqai får god uttelling i de to første kategoriene, men scorer særlig høyt i den tredje testkategorien – og får skryt for rask varslingsrespons hvis sjåføren ikke hendene på rattet, og for hvordan bilens systemer bremser hvis det stillestående eller sakteregående biler i samme veibane, og når biler legger brått inn foran.
Også ID.5 gjør det godt i testen, med avanserte førerstøtteløsninger som likevel ikke inviterer sjåføren til overdreven tillit til bilens systemer.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
Bedre og bedre
– Vi har gjennomført slike tester på et utvalg biler i noen år nå og registrerer betydelige forbedringer i assistansesystemene. Vi konstaterer at mange bilprodusenter nå innser viktigheten av å tilby løsninger som gir assistanse, uten at sjåføren tror alt nå bare kan overlates til systemene i bilen. Nettopp hvordan løsningene ivaretar sjåførenes aktsomhet, er noe vi vurderer grundig, sier Michiel van Ratingen i Euro NCAP i en pressemelding.
– Qashqai og ID.5 har begge fått de høyeste karakterene i denne testen til nå, legger han til.
Polestar 2 ble undersøkt også i fjor, men har fått en oppgradering når det gjelder hvordan filholderløsningen støtter sjåføren i svinger – og det løfter karakteren fra «Moderat» til «Godt».
Jaguar I-Pace er den eldste modellen i testen, og med den svakeste karakteren understreker bilens score først og fremst hvor fort utviklingen går innenfor førerstøttesystemer, skriver Euro NCAP.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla