LITE SLITASJE: Etter å ha kjørt ut hele garantidistansen var Volkswagen ID.3 fortsatt i god form.

ID.3 i stortest:

Over 90 prosent igjen etter 160.000 kilometer

ADAC kjørte en Volkswagen ID.3 hardt over fire år, uten at bilens batteri ble nevneverdig preget av det.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske bilorganisasjonen ADAC har testet en Volkswagen ID.3 over fire år, og kjørte over 160.000 kilometer, blant annet for å teste batteriets holdbarhet.

Og bilen ble kjørt hardt.

For å nå 160 000 kilometer så raskt som mulig, ble hurtigladestasjoner brukt til å lade ID.3 i mer enn 40 prosent av ladeøktene. 

Godt over garanti

I motsetning til hva som anbefales, ble kjøretøyet også stående på ladestasjonen med 100 prosent ladenivå mellom prøvekjøringene, noen ganger over flere dager.

Likevel viser testen at batterikapasiteten holdt seg godt, og langt over det Volkswagen garanterer. Nettokapasiteten på batteriet, etter hardkjøret, var på 91 prosent.

Volkswagens batterigaranti sier at bilen skal ha minst 70 prosent etter åtte år eller 160.000 kilometer.

Husk oppdateringer

– En batterikapasitet på over 90 prosent etter 160 000 kilometer bekrefter at ID.-modellene våre også er svært attraktive som bruktbiler og møter kundenes krav, sier  Martin Sander, medlem av Volkswagens styre med ansvar for salg, markedsføring og ettermarked, i en pressemelding.

ADAC trekker fram en ting som er viktig for at bilen skal holde seg godt: Programvareoppdateringer bør alltid installeres. 

Under utholdenhetstesten mottok testbilen flere programvareoppdateringer. I tillegg til diverse feilrettinger inkluderte oppdateringene blant annet en økning i ladekapasiteten til opptil 170 kilowatt.

ADAC sier også at karosseriet og chassiset fortsatt var i god stand. Akslene, fjæringen og styringen taklet kjøretøyets vekt og viste ingen vesentlige slitasje eller problemer.

Powered by Labrador CMS