GRENSESPRENGENDE: Full jubel i bilen når Niklas Olsson og familien runder 1 000 000 kilometer på Svinesundbroen.

Skodaen runder 1.000.000:

Hva skjer med kilometer­telleren etter 999.999?

Midt på Svinesundbroen runder svensk-norske Niklas Olsson og familen 1.000.000 kilometer med sin Skoda Oktavia. Jubelen står i taket inne i bilen, men for Niklas ble det hele en liten nedtur.

Publisert

Vi har tatt en siste stopp før grenseovergangen mellom Norge og Sverige. Niklas Olsson kikker spent på kilometertelleren. Bare tre små kilometer til Svinesundbroen, og telleren står på 999 997. Perfekt planlegging for den svensk-norske Skoda-entusiasten som har kjørt hver eneste kilometer med bilen siden den var ny i 2004. 

999.999

– Det passer jo veldig bra at vi runder millionen på grensen mellom mine to hjemland, men nå er jeg altså helt utrolig spent på hva som skjer når vi krysser broen. Vil kilometertelleren runde over til 000.000 eller blir den stående på 999.999, undrer Olsson før han trykker inn den originale kløtsjen og legger bilen i gir. 

Vi har skrevet om ham før – se her, eller nederst!

ORIGINAL: Familien Olssons Skoda vekker oppsikt langs veien. Med original motor, kløtsj, girkasse og turbo er det et lite under at den nå runder en million kjørte kilometer.

Nå skal svaret komme. Niklas har snakket med flere eksperter som mener at bilen vil starte på null igjen når det ikke er plass til flere tall på måleren. 

– Men det er kanskje ikke så vanlig at det skjer, for ingen virker helt sikre, forteller Olson.

Feilberegning 

Olsson og familien kjører framover mot brua, men så stiger uroen inne i kupeen. Kona, som har full kontroll på Google maps, melder fra at vi kommer til å runde millionen først inne på svensk side. Omtrent ved tollstasjonen. Det går ikke. Sjåfør Niklas tar grep og vrenger Skodaen inn på siste mulige avkjørsel før Sverige. To strafferunder inne på rasteplassen, så er situasjonen under kontroll. 

Midt ute på Svinesundbroen kommer det store øyeblikket. 

Det er helt stille i bilen. Olsson følger nesten mer med på speedometeret enn veien, og så bryter jubelen løs fra baksetet. Familiens Skoda har rundet en million kilometer med original kløtsj, girkasse, motor og turbo. En helt utrolig prestasjon, som vitner om grundig vedlikehold og fornuftig kjøring. 

NEDTUR: Slik ser det altså ut. Telleren runder ikke over til 0, men blir stående på 999 999. For Niklas Olsson blir dette en liten nedtur for han hadde håpet at den skulle gå rundt.

Men i førersetet blir det stille. Kilometertelleren har stoppet på 999 999. Den runder ikke over til null. Blir bare stående og lyse mot oss med alle nitallene. 

– Oi oi, det var en liten nedtur, utbryter Olsson idet han stopper bilen på den andre siden av grensen. 

– Hvordan skal jeg nå holde rede på hvor langt bilen har gått? Kanskje må jeg føre kjørebok for hver eneste kilometer, undrer Olsson, som liker å ha orden i regnskapet. 

Men så oppdager han en liten detalj som redder dagen. Triptelleren fortsetter å virke, selv om kilometertelleren har stoppet opp.

– Det var jammen bra. Da har jeg fortsatt 1000 kilometer med kontroll før jeg må få noen til å nullstille selve kilometertelleren, forteller Olsson, som understreker at han ikke har tenkt å selge bilen nå. 

MILLIONJUBEL: Familien Olsson har tilbragt mange mil sammen i den gamle Skodaen. Hver sommer går turen til konas hjemland Portugal.

– Den går fortsatt som en klokke, og jeg tror ikke noen er villige til å betale så veldig mye for en bil med en million kilometer kjørelengde, sier Olsson før han finner fram klistremerkene som skal festes bak på støtfangeren. 

999.000 skiftes ut med 1.000.000, mens Olson prøver å forklare hvordan han har klart å holde liv i bilen så lenge. 

Hemmeligheten

– Oljeskift og motorvarmer, det er mine beste råd, forklarer han. 

Olsson skifter olje hver 10 000 kilometer. Det tilsvarer omtrent fem ganger i året, med hans kjørelengde. Dessuten bruker han motorvarmer også på sommerstid.

– Jeg gir bilen en liten lunk med dieselvarmeren. Dermed har den nesten aldri blitt kaldstartet, forteller bileieren, som legger til at han alltid kjører et godt stykke, når bilen først er startet. 

– Småkjøring sliter for mye på motoren, avslutter millionsjåføren.

Powered by Labrador CMS