EGENTLIG OVERRASKET: Kjell-Arne Wold, HiPhi-sjef for hele Europa.Foto: HIPHI
Lover knalltøff konkurranse:
«Jeg trodde ikke bilen var SÅ bra»
Møt Kjell-Arne Wold, den norske Europa-sjefen for rekkeviddesensasjonen HiPhi Z. – Jeg visste at bilen var bra, men dette var en skikkelig overraskelse, sier han etter testsuksess.
Vi har dyttet inn alt vi har av crazy design og teknologi
Kjell-Arne Wold, HiPhi-sjef
Kjell-Arne Wold, med fortid i Tesla og Audi, er det kinesiske merkets sjef i Europa. Han var oppriktig glad etter vintertesten – og lover at det kan komme veldig mye mer fra HiPhi.
– Dette var bedre enn jeg håpet på. Jeg hadde et mål om at den skulle gå rundt 85 prosent av WLTP, alt bedre ville være en skikkelig, gledelig overraskelse, sier Wold.
Med en negativt fra WLTP på 5,9 prosent var bilen i særklasse best i testen. Fullt godkjente resultater i vintertesten har avvik fra rekkeviddeløftet på mellom 10 og 20 prosent.
– Jeg visste at bilen var bra. Men jeg trodde ikke den var så bra, under slike forhold, sier Wold til Motor.
HiPhi Z er en mildt sagt spesiell bil, en av tre modeller som HiPhi hittil har produsert.
– Dette er en flaggskipmodell, hvor vi har dyttet inn alt vi har av crazy design og teknologi, sier Wold.
I 2021 kom HiPhi X – en sjeldent luksuriøs SUV.
– Vi kaller den en super-SUV, en ekstremt luksuriøs familie-SUV med seks seter, fire av dem med massasje. Den finnes også i en 4-seters versjon, med champagnekjøleskap, til en pris på rundt 1.165.000 kroner, forteller han.
Slike konsepter kan være vinnere i luksusglade Kina.
I Norge og Europa er det andre regler som gjelder. Men så er det også mange bokstaver i alfabetet: ikke bare Z og X, men også Y.
– HiPhi Y blir vår volummodell, sier Wold.
Og han antyder forsiktig at den også kan bli en virkelig utfordrer for Europas etablerte premiumprodusenter.
Annonse
«Blir interessant»
For ikke bare har den rett fasong, prisen er også konkurransedyktig – som på mange av de kinesiske utfordrerne.
– Y er neste modell som lanseres i Europa fra HiPhi. Den blir interessant, tror jeg, litt under fem lang og under to meter bred, sier Wold – og beretter om en bil som kommer i tre versjoner i Kina:
Bakhjulstrekk og lite batteri (med rundt 500 km WLTP).
Bakhjulstrekk og stort batteri (rundt 700 km WLTP).
Firehjulstrekk og stort batteri (med 665 WLTP).
– Den blir vesentlig billigere enn den bilen vi så nå i rekkeviddetesten, med startpris under 500.000. Ingen av de tre versjonene vil bikke over en million – selv om de er fullspekket med utstyr, sier Wold.
Som tror de har en volummodell på gang, med potensial til å utfordre merker som Tysklands tre store premiumprodusenter – Mercedes-Benz, Audi og BMW,
– Y blir tilgjengelig i Europa i løpet av 2024, med Norge som et av de prioriterte markedene, lover Kjell-Arne Wold.
100 år pluss
HiPhi presenterte sin X i 2019, deres første modell. Etter Z og Y har de også vist en konseptutgave av hyperbilen A (skal lanseres i 2025).
– Nå har vi laget tre biler i løpet av seks år. Vi er ekstremt raske i utviklingen. Hvis du sammenlikner med de seks første årene til Tesla: De hadde bare laget én modell på den samme tiden, sier Wold.
HiPhi, som er et privateid selskap utenom de store bilkonsernene, har base i Shanghai – og en ledelse med mye bilerfaring.
– Mine sjefer har samlet over 100 år bak seg i bilbransjen, sier Kjell-Arne Wold, sterk i troen på at årets vintertest markerer et stort gjennombrudd.