ANDRE GANG: To ganger har ekteparet Wenche og Aage Stenseth opplevd at glasstaket på deres BMW-er – to forskjellige – har knust under kjøring.

Wenche og Aage fikk sjokk:

Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel

Wenche og Aage Stenseth kjørte på E6 i 90 km/t da det plutselig smalt. Glasstaket rett over hodene deres knuste uten foranledning.

Publisert Sist oppdatert

– Det var et så høyt smell. Jeg fikk sjokk, sier Wenche Stenseth til Motor, mens mannen Aage nikker i bakgrunnen.

I påsken var de på vei på motorveien mellom Hamar, hvor de bor, og Gardermoen, da det plutselig sa pang: Fremste del av glasstaket på deres BMW X3 eksploderte.

– Glasstaket ble smadret i småbiter på mellom to og 10 millimeter, forteller Aage Stenseth.

Andre gang

Heldigvis ble ingen av dem skadet. De hadde trukket for gardinen under glasstaket, slik at ingen glassbiter falt ned i kupeen.

– Det har vi alltid gjort etter at det samme skjedde for fem år siden.

Da hadde de en BMW X5. Også den gangen smalt det på E6 mellom Hamar og Gardermoen.

– Slike ting gjør oss utrygge. Man blir betenkt, sier ekteparet, som forteller om hendelsen for å advare andre om hva som kan skje.

HØYT SMELL: Wenche og Aage Stenseth satt slik da glasstaket eksploderte.
KNUST: Slik så glasstaket ut på BMW-en etter at det hadde knust.

– Beklager

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge sier til Motor at dette er en uheldig opplevelse.

– Vi beklager at dette oppleves som utrygt og farlig.

Tegneby mener det er tilfeldig at samme kunder opplever dette to ganger.

Han viser til at årsakene kan være flere: Steinsprang eller annen ytre påvirkning, spenninger etter temperaturendringer, eller fabrikasjons/monteringsfeil.

BMW understreker at glasstakene som brukes, er av herdet glass. Herdet glass eksploderer ikke, men pulveriseres i mindre biter. Dermed minskes sjansen for personskader.

– Ikke utbredt

BMW og forhandleren vil nå prøve å finne ut hva som er årsaken.

– Er det andre kunder som har opplevd at takluken eksploderer?

– Vi har ingen historikk som viser at dette er et utbredt problem, sier Tegneby.

– Vil dere advare mot å kjøpe bil med glasstak, eller anbefale at duken under glasset er trukket for?

– Vi har ikke grunnlag for å advare mot å kjøpe biler med glasstak.

Måtte betale

Når Motor møter ekteparet, har de nettopp fått satt inn et nytt glasstak på verksted. Etter reparasjonen ble Stenseth presentert for en regning på 2500 kroner.

– Verkstedet ville at dette skulle tas på glassforsikringen, hvor det er en egenandel på 2500 kroner. Men det nektet jeg. Jeg sa til dem at det er helt uaktuelt å betale. Bilen har jo fem års garanti, sier Aage Stenseth.

BMW mener det ikke er like opplagt.

– Hvis skaden skyldes spenninger i glasset når bilen er ny, så vil dette avdekkes innen relativt kort tid. Da vil det også behandles som en garantisak. Skader som oppstår av ytre påvirkninger, eksempelvis steinsprang, dekkes normalt av forsikringen, sier Marius Tegneby.