
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel
Wenche og Aage Stenseth kjørte på E6 i 90 km/t da det plutselig smalt. Glasstaket rett over hodene deres knuste uten foranledning.
– Det var et så høyt smell. Jeg fikk sjokk, sier Wenche Stenseth til Motor, mens mannen Aage nikker i bakgrunnen.
I påsken var de på vei på motorveien mellom Hamar, hvor de bor, og Gardermoen, da det plutselig sa pang: Fremste del av glasstaket på deres BMW X3 eksploderte.
– Glasstaket ble smadret i småbiter på mellom to og 10 millimeter, forteller Aage Stenseth.
Andre gang
Heldigvis ble ingen av dem skadet. De hadde trukket for gardinen under glasstaket, slik at ingen glassbiter falt ned i kupeen.
– Det har vi alltid gjort etter at det samme skjedde for fem år siden.
Da hadde de en BMW X5. Også den gangen smalt det på E6 mellom Hamar og Gardermoen.
– Slike ting gjør oss utrygge. Man blir betenkt, sier ekteparet, som forteller om hendelsen for å advare andre om hva som kan skje.


– Beklager
Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge sier til Motor at dette er en uheldig opplevelse.
– Vi beklager at dette oppleves som utrygt og farlig.
Tegneby mener det er tilfeldig at samme kunder opplever dette to ganger.
Han viser til at årsakene kan være flere: Steinsprang eller annen ytre påvirkning, spenninger etter temperaturendringer, eller fabrikasjons/monteringsfeil.
BMW understreker at glasstakene som brukes, er av herdet glass. Herdet glass eksploderer ikke, men pulveriseres i mindre biter. Dermed minskes sjansen for personskader.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?
– Ikke utbredt
BMW og forhandleren vil nå prøve å finne ut hva som er årsaken.
– Er det andre kunder som har opplevd at takluken eksploderer?
– Vi har ingen historikk som viser at dette er et utbredt problem, sier Tegneby.
– Vil dere advare mot å kjøpe bil med glasstak, eller anbefale at duken under glasset er trukket for?
– Vi har ikke grunnlag for å advare mot å kjøpe biler med glasstak.
Måtte betale
Når Motor møter ekteparet, har de nettopp fått satt inn et nytt glasstak på verksted. Etter reparasjonen ble Stenseth presentert for en regning på 2500 kroner.
– Verkstedet ville at dette skulle tas på glassforsikringen, hvor det er en egenandel på 2500 kroner. Men det nektet jeg. Jeg sa til dem at det er helt uaktuelt å betale. Bilen har jo fem års garanti, sier Aage Stenseth.
BMW mener det ikke er like opplagt.
– Hvis skaden skyldes spenninger i glasset når bilen er ny, så vil dette avdekkes innen relativt kort tid. Da vil det også behandles som en garantisak. Skader som oppstår av ytre påvirkninger, eksempelvis steinsprang, dekkes normalt av forsikringen, sier Marius Tegneby.
Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene