
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
Fukttesten som selgerne la frem ved salget, var ikke riktig. Bobilen hadde mye større fuktskader enn oppgitt.
Fukt er bobilenes verste fiende. Derfor er en fukttest en svært viktig dokumentasjon ved salg av bobil. Det gir normalt kjøperne økt trygghet.
Men det er ikke alltid fukttesten gir riktig resultat. Fuktskadene kan vise seg å være langt større enn det testen viser.
En mann på Jæren kjøpte en 12 år gammel bobil av typen Bürstner for 255.000 kroner. Selgerne, to privatpersoner, opplyste ved salget at bobilen har en fuktskade som de anslo at det ville koste cirka 35.000 kroner å reparere.
– Som kjeks
To måneder før salget ble det foretatt en fukttest, av en anerkjent bobilforhandler på Sørlandet. Testen viste at det var fuktskader i nedre del av bakveggen på bobilen.
Det ble ikke funnet farlig fukt andre steder på bobilen, ifølge denne testen.
Men da kjøperen noen måneder etter kjøpet skulle utbedre fuktskadene han var blitt informert om, ble det avdekket at skadene var langt verre. Flere forskjellige steder på bobilen var det alvorlige fuktskader.
Kjøperen fikk tre sakkyndige til å undersøke bobilen.
– Deler av treverket er som kjeks, skrev den ene i sin rapport.
– Ved hjelp av fingrene plukket jeg treverket i biter, skrev den andre.

Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
165.000 kr.
De tre sakkyndige konkluderer alle med at det vil koste mellom 150.000 og 165.000 kroner å utbedre fukten i bobilen.
De fagkyndige mener fukten har utviklet seg over lang tid, minimum tre–fire år – og at fuktskadene må ha vært på bobilen både da det ble foretatt en fukttest før salget, og da bobilen like etter ble solgt.
Får heve
Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene, som nå har avgjort saken. Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant annet bobilkjøp, og konkluderer med at kjøperen fikk en bobil som var i langt dårligere stand enn han hadde grunn til å regne med.
Kjøpet kan dermed heves.
Vedtaket til Forbrukerklageutvalget innebærer at kjøperen kan få tilbake pengene sine mot å levere bobilen tilbake. I tillegg får han også forsinkelsesrenter, som utgjør over 80.000 kroner.
Forlik
Etter at vedtaket ble gjort har kjøperen og selgerne i stedet inngått et forlik. Ifølge kjøperen har partene blitt enige om at han beholder bobilen, mot å få et pengebeløp fra selgerne.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner