LITEN: Suzuki Jimny er en liten bil. Versjonen med to dører er 340 centimeter lang.

Suzuki:

Forbyr import av denne bilmodellen

Suzuki Jimny er en kul, liten, terrengbil som ikke klarer utslippskravene i EU. Og prøver du å importere en, havner du i trøbbel.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki-modellen Jimny har eksistert siden 1970, hele veien som en liten offroader. Den fjerde generasjonen kom i 2018, men ble ikke tatt inn offisielt til Norge.

Og allerede i 2020 ble den trukket ut av det europeiske markedet, da den ikke klarte utslippskravene. 

I 2021 ble den riktignok tilgjengelig som nyttekjøretøy uten bakseter. For denne kjøretøykategorien er utslippskravene er noe slakkere. 

Skal ikke tilpasses

Men i 2024 var det helt slutt for Jimny i Europa, da nyttevarianten ikke oppfyller de nye GSRII-forskriftene. Disse forskriftene krever en svart boks som sporer kjøreatferden og en rekke førerstøttesystemer.

Top Gear Nederland melder at Suzuki heller ikke har noen planer om å tilpasse Jimny til de europeiske kravene. Danske Boosted melder det samme.

Årsaken skal være at modellen allerede er for dyr, og modifikasjonene ville gjort den enda dyrere. De siste utgavene som ble solgt offisielt i Europa kostet rundt 30.000 euro.

Samtidig er Jimny til salgs i rekke andre deler av verden, så en forhandler kan kjøpe bilen i et annet land hvis de har en kunde som ønsker seg en.

Varemerkekrenkelse

Dette setter Suzuki i Tyskland en stopper for, melder Motor1:

– Jimny har i det siste blitt stadig mer ulovlig importert og solgt i EU-området. Fordi denne saken involverer varemerkekrenkelse, har Suzuki Tyskland, på vegne av Suzuki Motor Corporation, flere ganger tidligere tatt grep mot slik parallellimport, og vil fortsette å gjøre det kraftig i fremtiden.

De mener rett og slett at det er forbudt å importere nye Jimny.

– Suzuki Tyskland kan likevel bekrefte at salget av Suzuki Jimny, inkludert femdørs Jimny, som aldri ble godkjent for det europeiske markedet, er forbudt etter suspensjonen i Europa. De tilsvarende modellene oppfyller verken den nåværende Euro 7-utslippsstandarden eller GSR-forskriftene som er pålagt av EU. Dessuten bidrar ikke Jimnys CO2-utslipp til en positiv innvirkning.

Jimny er fortsatt tilgjengelig i Japan, India, Australia og noen få andre markeder. 

Powered by Labrador CMS