
Kia EV6:
Nå er denne hekken omsider på norsk jord
Bakenden på Kia EV6 blir nok nesten like omdiskutert som byen du ser i bakgrunnen, Drammen. Nå er de første bilene i Norge.
Men modellens betydning for Kia er udiskutabelt. Bilen markerer starten på en helt ny epoke, der ytterligere seks helelektriske modeller skal produseres på den samme plattformen (E-GMP) innen 2026.
Her kan du lese flere detaljer om bilen.
Nå har de aller første EV6 blitt losset av «Morning Lily» på Drammen Havn. Etter planen leveres de aller første kundebilene allerede i slutten av oktober.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
Kia: – En merkedag for oss
Administrerende direktør i Kia Norge AS, Irene Solstad, gleder seg.
– Endelig er de første bilene i Norge. Dette er en merkedag for oss og Bertel O. Steen. Jeg måtte selv dra til havna i dag for å oppleve dette. EV6 er en bil som virkelig vil vise hva fremtidens biler fra Kia vil være. Her er det bare å glede seg, sier Solstad.

Lik Ioniq 5
Hun er er overbevist om at EV6 også vil rekruttere nye kundegrupper som tidligere ikke har kjørt Kia.
EV6 er altså den første bilen fra Kia som bygges på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP.
Vi i Norge har allerede stiftet bekjentskap med Ioniq 5, som teknisk sett er mer eller mindre identisk.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Og Ioniq 5 har virkelig imponert oss. Det lover godt for Kia EV6, som Motor skal prøvekjøre om en uke.
Voksende klasse
Da kommer vi tilbake med et bedre sammenlikningsgrunlag mot Ioniq 5, men vel så mye mot konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Volvo XC40 og Ford Mustang Mach-E.
Disse er ganske like i størrelse, men plasserer seg litt ulikt i konkurransebildet på pris og rekkevidde. Uansett får vi enda et attraktivt alternativ i den voksende klassen av elektriske SUV-er.