PÅ STRØM: Den elektriske Mercedes-Benz G580 kommer med flere særegne egenskaper.

Norsk pris:

Elektrisk Mercedes G-klasse til under halv pris av AMG G 63

Mercedes G-klasse er fortsatt tilgjengelig 45 år etter den ble lansert, og nå for første gang som elbil.

Publisert Sist oppdatert

45 år etter debuten kommer Mercedes G-klasse i elektrisk versjon. Med fjollete effekter og like mye kraft som den råeste bensinvarianten, AMG G 63. 

588 hestekrefter byr den på, som skal gi en null til hundre tid på 4,7 sekunder. Noe som slett ikke er verst, når vi snakker om en bil som veier over tre tonn, men det er tre tideler bak AMG G 63.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Batteriet er på 116 kWt, og rekkevidden er oppgitt til 468 kilometer. Ladefarten er 200 kW. Bilen skal klare 10 til 80 prosent på rundt 32 minutter og har en 11 kW ombordlader. Energiforbruket er av det friske slaget, mellom  27,7 og 30,3 kWt/100 km.

Ramme

Batteriet er integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, som skal gi et lavt tyngdepunkt og gjøre bilen stivere. I tillegg  har bilen uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.

Og selvsagt er batteriet plassert vann- og skittsikkert. For batteriversjonen er fortsatt en vaskeekte terrengbil:

  • Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
  • Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
  • Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
  • Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
  • Brytevinkel på 20,3°
GOD REKKEVIDDE: Et stort batteri gjør at den elektriske G-klasse har en ganske god rekkevidde, til tross for en heftig vekt.

Av de mer teatralske effektene er G-Turn, G-steering og G-Roar.

  • G-Turn betyr at bilen mer eller mindre kan snu på stedet. «Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget», skriver Mercedes i pressemeldingen.
  • G-Steering gjør at man kontrollere momentet individuelt på hvert hjul. Som skal innebære at snusirkelen til bilen kan reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løst underlag. 
  • G-Roar «tilfører en unik lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse.» Her er det snakk om at de gjenskaper lyden fra V8-modellene.

Til høsten

Den elektriske G-klasse kan nå bestilles, med en startpris på kr. 1.733.000 kroner (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024. AMG G 63 har en startpris på  3.840.625 kroner.

I starten vil bilen også være tilgjengelig i en spesialversjon kalt Edition One med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20" AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO. Innvendig er det Superior Line-interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke og elektriske seter med massasje. Den starter på 2.336.000 kroner.

MODERNE: Interiøret har forandret seg mer enn det ytre på de 45 årene G-klasse har vært på markedet.
LEDNING: Det er ikke lenger et hjul som henger på bakluka, men en boks med ledning.