
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Her er bilen som tre ganger har gitt Kjell Morten Rønne en bompengeregning han ikke skal ha. – Jeg tror det er mange som frakter biler som ikke tenker at dette kan skje, sier han.
For én ting er sikkert når det gjelder bompenger:
Du skal ikke betale avgift for en bil du har på henger.
Men ikke desto mindre har Kjell Morten Rønne fra Råholt i Viken tre ganger fått krav om å betale bompenger også for bilen han har hatt på slep.
Rønne og familien har en motorinteresse som gjør at de ofte frakter bil på henger. Og i bilparken er også en litt sliten VW Caddy som gjør innsats som arbeidsbil. Den har tilsynelatende bompengeselskapene lagt sin elsk på.
Rønne har en mistanke om at det skjer flere enn ham.
– Jeg er sikker på at mange har måttet betale for en bil de ikke skal betale for, men jeg tror veldig mange ikke sjekker regningene de får fra bompengeselskapene.
Ta kontakt!
Kommunikasjonssjef Håkon Nordahl i Fjellinjen sier til Motor at de kjenner problemet.
– Dette er en sjelden problemstilling hos oss, men vi vet at det forekommer. Vi har systemer som skal forhindre fakturering av biler som står på henger/lasteplan, men med 1,2 millioner passeringer daglig, kan det en sjelden gang bli sendt ut faktura på dette, sier han til Motor.
– Men hva skal folk gjøre hvis de mottar krav om å betale for slike passeringer?
– Hvis du som bilist opplever å få faktura på en bil som står på tilhenger eller lasteplan, er det bare å kontakte oss. Vi tar da en sjekk av bildet av passeringen og sletter fakturaen i slike tilfeller, sier han.
Første gang Kjell Morten Rønne tok kontakt med bompengeselskapet, kom svaret kontant: bare glem regningen. Den andre gangen var responsen derimot – helt feilaktig – at han bare måtte betale.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
Sjekk regningen
Klok av skade hadde Rønne nappet ut bompengebrikken, pakket den inn i folie og lagt den i skapet hjemme. Likevel kom passeringen som skjedde 8. april på regningen Rønne nylig mottok. Det kravet bygger altså på den kamera-registreringen som bompengeselskapene skal bruke for å slette en feilregistrert passering.
Motor har også snakket med SOS Veihjelp, et av selskapene som henter biler i nød landet rundt, men hos dem har dette aldri vært registrert som et problem – kanskje fordi bilene på planet står så tett inntil hytta på redningsbilen at bilens registreringsnummer ikke fanges opp.
Men heller ikke hos SOS Veihjelp vet de sikkert at ikke kunder har blitt avkrevd penger for passeringer når de har fraktet biler til et verksted.
Derfor kan det være god grunn til å sjekke regningen fra bomselskapet hvis du har hatt en bil på henger gjennom en bomstasjon.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla