ELBILER: Volkswagen har tre elbilmodeller blant de ti mest populære i modellene i Danmark for tiden.
Foto: VOLKSWAGEN
Vil ha norske tilstander:
Dansker frykter høyere avgifter på nye elbiler
Elbilandelen av nybilsalget i Danmark setter stadig nye rekorder, men nå fryktes avgiftsøkninger. Bilbransjen ber danske politikere se til Norge.
På fire år har Danmark gått fra å ha en andel på 22 prosent elbiler i nybilsalget, til 73 prosent, viser tall fra september fra Mobility Denmark, som er en organisasjon som jobber for den danske bilbransjen.
Til sammenlikning hadde Norge en andel på 78 prosent for fire år siden, mens den nå er nær 100 prosent.
Mobility Denmark sier vårt naboland i sør har aldri hatt en høyere andel enn den de har i dag, men er samtidig bekymret for at politikerne stoppe det grønne skiftet i bilbransjen.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Norge har en ledende rolle
Interessant nok brukes Norge som et bevis på at stabile forutsetninger må ligge i bunn for at stadig flere skal velge en elbil. Her til lands kan det nå se ut som det i tiden framover vil bli høyere avgifter på elbiler.
– Norge har spilt en ledende rolle i elektrifiseringen av veitrafikken, og elbilers andel av det totale bilsalget er nå nær 100 prosent. Vår erfaring viser at det er helt avgjørende med sterke økonomiske insentiver for å fremme den grønne omstillingen, og at dette skjer i form av skattefordeler som gjør elbiler til et naturlig og opplagt førstevalg for innbyggerne, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, i en pressemelding.
I Danmark er det nå usikkerhet knyttet til avgiftene på nye elbiler fra nyttår. Landet har ikke hatt de samme insentivordningene som Norge, men biler som går på fossilt brennstoff, har fått høyere avgifter. I tillegg er det innført nullutslippsoner, og fra politisk hold er det sagt at det ikke skal selges noe annet enn nullutslippsbiler, av nybilene, fra 2030.
Belønne grønne valg
Mobility Denmark mener at politikerne nå har muligheten til å sikre videre utvikling mot et nivå som Norge har. For å få til det mener de at det er sentralt med en avgiftsmodell som belønner grønne valg og ny teknologi. Hvis dette ikke gjøres, og regjeringen i Danmark øker avgiften på elbiler fra nyttår, vil overgangen bremses.
– Norge har vist vei. Ved å opprettholde de riktige insentivene vil resultatene følge. Danmark kan hente mye inspirasjon fra den norske modellen, hvor overgangen til grønne biler har vært en politisk prioritet, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Her trekkes Sverige fram et land som har forkludret overgangen. Der er fordeler er fjernet, og salget av elbiler har stagnert.
– Det er nå danske politikere må ta den riktige beslutningen og sikre en langsiktig avgiftsmodell, som gagner den grønne overgangen, sier Rørvig.
Les alle Motors biltester: