MÅ BETALE: Bilia ville ikke ta ansvar.

Kunden fikk ikke hjelp:

Nektet å ta ansvar for ødelagt parkeringsvarmer

Parkeringsvarmeren gikk i stykker på grunn av en materialfeil. Men både Bilia og Mekonomen-verkstedet nektet å ta ansvar.

Publisert

Forbrukerkjøpsloven er klar: Du har fem års reklamasjonsrett på de fleste produkter du kjøper til bilen, deriblant parkeringsvarmer.

Og: Du kan reklamere både til selgeren og til et tidligere yrkessalgsledd, som det heter i loven. Som oftest er det produsent eller importør.

Selv om forbrukerrettighetene på disse punktene både er klare og tydelige, fikk en kvinne fra Østfold problemer da parkeringsvarmeren på bilen hennes gikk i stykker.

Mekonomen-verkstedet som solgte henne parkeringsvarmeren, og som også monterte den i bilen hennes, mente parkeringsvarmeren hadde en materialfeil da den røk innenfor reklamasjonstiden.

Skyldte på hverandre

Likevel måtte hun, for å få tilbake bilen, betale 6000 kroner av reparasjonskostnaden på 12.000 kroner.

I ettertid klaget hun både til Mekonomen-verkstedet og til Bilia Norge, som verkstedet hadde kjøpt parkeringsvarmeren fra.

Begge skyldte på hverandre, og ingen ville dekke reparasjonen, selv om begge erkjente at det var en reklamasjonssak.

Tydelig vedtak

Da gikk kvinnen til Forbrukerrådet, som ikke greide å mekle til enighet mellom kvinnen, verkstedet og Bilia.

Nå har Forbrukerklageutvalget gjort vedtak. De behandler konfliktsaker etter blant annet kjøp av bilrekvisita.

Forbrukerklageutvalget er tydelige på at både Mekonomen-verkstedet og selgeren av parkeringsvarmeren, Bilia, har ansvar – og plikter å utføre reparasjonen kostnadsfritt.

I vedtaket er kvinnen derfor fritatt for betalingsplikt av halvparten av beløpet, mens Bilia og verkstedet i fellesskap er ansvarlig for å betale tilbake de 6000 kronene hun allerede har betalt.