ANKLAGES: Tesla-sjef Elon Musk under sitt besøk i Norge i fjor sommer.

Opprettet eget klage-team:

Beskylder Tesla for å rigge falske rekkevidde-anslag

Tesla har gitt kraftig overdrevne rekkevidde-anslag i bilene sine, og opprettet et eget spesialteam for å håndtere det voldsomme antallet saker med rekkevidde-klager.

Publisert

Det hevder nyhetsbyrået Reuters i en omfattende undersøkende artikkel som byrået publiserte torsdag.

Verken Tesla eller dets toppsjef Elon Musk har besvart spørsmål fra Reuters om saken.

Et av hovedpoengene i saken er en påstand om at Tesla for vel 10 år siden rigget rekkevidde-anslagene slik at de viste overdrevent høye anslag inntil bilen hadde under 50 prosent restrekkevidde.

Når batteriet hadde passert 50 ville algoritmene gi mer realistiske anslag, slik at ikke Tesla-eierne skulle oppleve at bilen plutselig gikk tom for strøm, ifølge nyhetsbyråets ikke navngitte kilder.

Vedtok bot

Tesla ble tidligere i år ilagt en bot på 2,1 millioner dollar (nær 21 millioner kroner) av sørkoreanske myndigheter, fordi selskapet i sin informasjon til kundene ikke hadde fortalt tydelig nok at rekkevidden ble drastisk redusert i kaldt vær.

Koreanske lovgivere påla Tesla å offentlig innrømme at de hadde villedet forbrukerne, noe Musk og to lokale medarbeidere gjorde i en uttalelse selskapet publiserte 19. juni.

Teslas biler har deltatt i de fleste av rekkeviddetestene som Motor og NAF gjennomfører hver sommer og vinter, og deres Model S er bilen som har gått aller lengst.

I våre tester har Tesla-modellene trillet lengre enn oppgitt rekkevidde i sommertestene, mens det negative avviket på vinterstid ofte har vært mindre enn hos mange av de andre merkene.

Sparte 10.000 pr sak

I sin reportasje refererer Reuters erfaringene til en Alexandre Ponsin, som i vinter kjøpte en brukt Model 3 (2021-modell). Han forteller Reuters at han i vinter flere ganger bare oppnådde halvparten av rekkevidden bilen hadde anslått på skjermen.

Han var overbevist om at bilen måtte ha en defekt og han bestilte derfor service. I sin dialog med Tesla ble han flere ganger oppfordret til å la saken i bero, fordi fjerndiagnostikk hadde vist at det ikke var noe galt med bilen, ifølge Tesla.

Reuters skriver at Tesla-ansatte hadde blitt instruert om å hindre kunder som klaget over dårlig rekkevidde fra å bringe kjøretøyene sine inn for service.

I fjor sommer skal selskapet i det stille ha satt ned en egen gruppe i Las Vegas for å kansellere så mange rekkevidde-relaterte avtaler som mulig, ifølge personer Reuters har snakket som skal kjenne detaljene i affæren.

Mellomledere skal ha fortalt ansatte at Tesla sparte 1000 dollar (ca. 10.000 kroner) for hver slik avtale som ble kansellert, ifølge kildene.

Ingen temp-forskjell

Reuters skriver at Tesla siden modellåret 2020 har blitt pålagt av EPA, det amerikanske klima- og miljødirektoratet som håndterer dette lovverket i USA, har blitt pålagt å redusere rekkeviddeanslaget med tre prosent for seks av sine modellvarianter.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av analysebyrået Recurrent på om lag 8000 Tesla-biler i 2022 og 2023, viste bilene ingen forskjell i rekkeviddeanslaget i varmt og kaldt vær – selv om enhver med snev av elbil-erfaring vet at bilene forbruker mer energi og derfor går kortere mellom hver lading vinterstid.

Recurrents undersøkelse av Teslas fire nåværende modeller konkluderte med at bilene alltid viser minst 90 prosent av rekkeviddeanslaget bilene er typegodkjent med – uavhengig av temperaturen.

En annen kurs

Reuters skriver i artikkelen at Teslas rekkevidde-anslag estimeres på to måter; gjennom en visning på skjermen basert på data fra bilens interne system, og gjennom anslag fra navigasjonssystemet hvis en adresse er tastet inn.

Navigasjonssystemets anslag tar høyde for flere faktorer, blant annet temperatur, hevder Recurrents direktør Scott Case.

Han sier biler som Hyundai Kona, Ford Mustang Mach-e og Chevrolet Bolt viser mer presise anslag (noe Motors tester riktignok ikke underbygger).

Tesla har konsekvent designet rekkevidde-beregningene slik at de gir høye heller enn konservative estimater, ifølge Case.

– Der velger Tesla en annen kurs enn de fleste andre bilprodusenter, sier Scott Case.