DEN SOM VENTER PÅ NOE GODT...: VW ID. 4 er en attraktiv og ettertraktet elektrisk SUV, men nå opplever produsenten problemer med å få levert i tide.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Mange elbilkunder opplever forsinkelser:
Volkswagen må utsette leveringer av ID.4
Den elektriske Volkswagen-SUV-en ID.4 har ikke de samme kvalitetsproblemene ID.3 hadde i starten, men møter på andre utfordringer fordi fabrikken mangler deler.
Flere produsenter har måttet redusere produksjonstakten på grunn av flaskehalsen i forsyningskjeden som er forårsaket av mangelen på halvledere, disse databrikkene eller «chips» som elektronikken som utgjør en stadig større del av bilen trenger.
Tregere enn forventet
Resultat: Bilprodusenter får ikke levert så mange biler de hadde planlagt. En av modellene som er rammet er VW ID.4. Som forventet selger den meget godt og det leveres mange for tiden – bare ikke så mange som meningen var.
Bilen mange forventet skulle trone på topp i registreringsstatistikken, er riktignok på andre plass blant elbilene så langt i år, bak Tesla Model 3, men må så langt i juli se seg forbigått også av Skoda Enyaq, ifølge elbilstatistikk.no.
Det er i skrivende stund levert 407 ID.4 i juli mot 520 Enyaq iV og 669 Ford Mustang Mach-e.
For ikke så lenge siden kunne vi fortelle om Skoda Enyaq-kunder som fikk utsatt sin levering og nå er det kjent at også den andre el-SUVen på MEB-plattformen her i landet, Volkswagen ID.4, opplever forsinkelser i produksjonen.
I debatt-tråder på elbilforum.no gir ID.4-kunder uttrykk for frustrasjonen sin over å måtte vente lenger på bilen enn de var forespeilet da de bestilte.
Det er for øvrig ikke første gang ID.4-kunder opplever slike forsinkelser. Også i februar ble det klart at flere som hadde bestilt bilen måtte vente lenger enn planlagt på bilen.
Venter på hengerfeste
En tilleggsutfordring som går igjen hos en del av de norske kundene er at bilen blir ytterligere forsinket fordi den er bestilt med hengerfeste.
En kunde beskriver i forumet hvordan bilen hans er ferdigprodusert, men mangler infotainmenskjerm (på grunn av databrikkemangelen) og hengerfeste – som ikke monteres før det øvrige er på plass.
Dermed blir den stående i Tyskland på ubestemt tid.
Og det er ikke et enkeltstående tilfelle.
Annonse
Gjelder flere
Selv om VW-konsernet er spesielt hardt rammet, så er det tyske storselskapet slett ikke de eneste. Flere andre produsenter, særlig av elbiler, opplever å måtte utsette leveranser, og kunder som har fått utsatt levering lufter frustrasjonen i forumene på nett.
Dessverre ser det ut til at mikrochip-mangelen vil fortsette å skape problemer for bilindustrien godt inn i 2022.