
Mange elbilkunder opplever forsinkelser:
Volkswagen må utsette leveringer av ID.4
Den elektriske Volkswagen-SUV-en ID.4 har ikke de samme kvalitetsproblemene ID.3 hadde i starten, men møter på andre utfordringer fordi fabrikken mangler deler.
(Oppdatert 27/7)
Problemene som mangelen på elektroniske komponenter skaper for bilindustrien er ikke nær ved å ta slutt.
Flere produsenter har måttet redusere produksjonstakten på grunn av flaskehalsen i forsyningskjeden som er forårsaket av mangelen på halvledere, disse databrikkene eller «chips» som elektronikken som utgjør en stadig større del av bilen trenger.
Tregere enn forventet
Resultat: Bilprodusenter får ikke levert så mange biler de hadde planlagt. En av modellene som er rammet er VW ID.4. Som forventet selger den meget godt og det leveres mange for tiden – bare ikke så mange som meningen var.
Fått med deg disse sakene?
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
Bilen mange forventet skulle trone på topp i registreringsstatistikken, er riktignok på andre plass blant elbilene så langt i år, bak Tesla Model 3, men må så langt i juli se seg forbigått også av Skoda Enyaq, ifølge elbilstatistikk.no.
Det er i skrivende stund levert 407 ID.4 i juli mot 520 Enyaq iV og 669 Ford Mustang Mach-e.
Klager i elbilforum
For ikke så lenge siden kunne vi fortelle om Skoda Enyaq-kunder som fikk utsatt sin levering og nå er det kjent at også den andre el-SUVen på MEB-plattformen her i landet, Volkswagen ID.4, opplever forsinkelser i produksjonen.
I debatt-tråder på elbilforum.no gir ID.4-kunder uttrykk for frustrasjonen sin over å måtte vente lenger på bilen enn de var forespeilet da de bestilte.
Det var bil24.no som først omtalte saken.
Det er for øvrig ikke første gang ID.4-kunder opplever slike forsinkelser. Også i februar ble det klart at flere som hadde bestilt bilen måtte vente lenger enn planlagt på bilen.
Venter på hengerfeste
En tilleggsutfordring som går igjen hos en del av de norske kundene er at bilen blir ytterligere forsinket fordi den er bestilt med hengerfeste.
En kunde beskriver i forumet hvordan bilen hans er ferdigprodusert, men mangler infotainmenskjerm (på grunn av databrikkemangelen) og hengerfeste – som ikke monteres før det øvrige er på plass.
Dermed blir den stående i Tyskland på ubestemt tid.
Og det er ikke et enkeltstående tilfelle.
Gjelder flere
Selv om VW-konsernet er spesielt hardt rammet, så er det tyske storselskapet slett ikke de eneste. Flere andre produsenter, særlig av elbiler, opplever å måtte utsette leveranser, og kunder som har fått utsatt levering lufter frustrasjonen i forumene på nett.
Dessverre ser det ut til at mikrochip-mangelen vil fortsette å skape problemer for bilindustrien godt inn i 2022.
Mest leste saker på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris