La det være skrevet med en gang: Det er umulig å sammenlikne disse tre bilene direkte.
Volkswagen-konsernet ønsker naturligvis at de teknisk sett eneggede søsknene skal posisjonere seg ulikt, ikke som opplagte konkurrenter.
Derfor er det også tydelige strategiforskjeller i modellutvalg, utstyrsgrader og utstyrspakker.
Skoda har for eksempel bare én grunnmodell til de tre ulike batteripakkene (52, 58 og 77 kWt). Men den har hele 22 tilgjengelige utstyrspakker, i tillegg til fabrikkmontert utstyr som blant annet inkluderer fem valg av setetrekk og interiørmaterialer.
Volkswagen har til sammenlikning fem utstyrsversjoner av ID.4 med den største batteripakken (77 kWt), og 12 ulike utstyrspakker i tillegg til en del øvrig fabrikkmontert utstyr.
Men ID.4-kunden har ikke de samme muligheten til å velge sete- og interiørkvalitet som Enyaq-kunden.
Audi Q4 e-tron lanseres med tre ferdiglagede utstyrspakker (standard, business og business plus) til hver av de to batteripakkene (51 og 76 kWt) og tre effektgradene (170, 204 og 299 hester).
Annonse
Underbygger posisjonen
Den sterkeste motoren her tilhører modellen med firehjulsdrift, som er tilgjengelig allerede fra start. Noe senere kommer også mer kupéformede Sportback.
Men Audi har en uendelig rekke av valg for dem som ønsker å utstyre bilen mer individuelt. Det underbygger Audis posisjon som det såkalte premiummerket i Volkswagen-konsernet. Men varmepumpe koster ekstra (11.348), som er standard på de to sammenliknbare versjonene av ID.4 og Enyaq.
I vår oppstilling har vi tatt utgangspunkt i sammenliknbare utstyrspakker (som du kan lese mer detaljert om lenger ned), med justering for tradisjonelle preferanser hos kjøperne av de tre merkene:
Priser Q4 – Enyaq – ID.4:
Modell
Audi Q4
Skoda Enyaq
VW ID.4
Utstyrsversjon
Business Plus
Div pakker
Family
Pris utstyr
63 998 kr
53 700 kr
47 400 kr
Totalpris
587 998 kr
508 700 kr
508 400 kr
Totalpris 4WD
625 998 kr
537 700 kr
537 400 kr
Ni designpakker
Du kan for eksempel krysse av for en stylingpakke kalt «edition one» og plusse på 109.000 kroner.
Totalt finner vi fire eksteriørpakker (felger, kontrastfarger, spesiallakk m.m), 10 utstyrspakker og ni designpakker (setetrekk, innvendig dekor, belysning m.m), i tillegg til en del separate utstyrsvalg.
Motor har sammenliknet de tre søsknene med den største batteripakken og bakhjulsdrift, som er mest aktuelt i øyeblikket.
Audi skiller seg ganske kraftig ut prismessig, mens ID.4 og Enyaq pussig nok bare havner noen hundrelapper unna hverandre.
Annonse
Firehjulsdrift
Q4 e-tron kommer som nevnt i versjoner med firehjulsdrift allerede fra bestillingsdag én, med levering fra juni.
VW ID.4 og Skoda Enyaq kommer i første omgang kun med bakhjulsdrift. For ID.4 er ikke engang prisene klare på bilene med firehjulsdrift.
Audi legger på 38.000 for firehjulsdrift. Skoda legger på 29.000. Den siste summen kan vi også beregne på ID.4 også. Så litt forenklet kan dette legges på toppen av våre summer.
Rimeligere
Utstyrsvalgene våre er relativt nøkterne, men likevel preget av at norske kunder vanligvis legger på en hel del ekstra. De ligger med andre ord i øvre del av prisskalaen.
Q4 e-tron med bakhjulsdrift og den største batteripakken (76 kWt) har startpris på 446.000. Den kommer i to ferdig utstyrte versjoner fra fabrikken: Business (490.000) og Business Plus (524.000). Disse er totalt sett henholdsvis 9000 og 17.000 kroner rimeligere enn om du skulle plukket dette utstyret separat.
Setter du deg inn i en business plus vil du neppe savne noe. Men setter du deg ned med tilbehørslisten og bilkonfiguratoren, så dukker det opp valg du ikke visste at du måtte forholde deg til.
Vi har tatt utgangspunkt i Business Plus. Da får du blant annet tilhengerfeste, metallic lakk, Sonos lydsystem, fjernlysassistent og MMI-navigasjon inkludert.
Annonse
Originalt stoff
Skal du ha Audis avanserte head up display, må du legge på en pakke til 35.000 kroner. Skal du ha andre seter enn de originale i stoff, finnes det seks ulike pakker fra 7000 til 45.000 kroner.
Skal du ha LED/Matrix lys må du betale 13.000 kroner. Elektrisk justerbart førersete inngår i en pakke som koster 19.500 kroner.
I vår konfigurasjon har vi lagt på de de to siste pakkene, elektriske seter og LED Matrix lys. Vi tror dette er tilbehør de fleste Audi-kunder vil ha. Begge deler er også standard på Enyaq iV80. På ID.4 er LED Matrix-lys standard, mens vi har lagt til elektriske seter. Til slutt legger vi på vinterhjul til cirka 20.000 kroner.
Pris utstyr: Kr. 63.998
Totalpris bil: Kr. 587.998
Totalpris med firehjulsdrift: Kr. 625.998
Skoda-pakke
Startprisen på Enyaq iV80 er 455.000. I tillegg til metalllic lakk (6600), hengerfeste (9800) og vinterhjul (cirka 20.000) har vi lagt til følgende:
Komfortpakke med blant annet elektrisk bakluke og trådløs lading (5300), bedre lyd (4900), familiepakke med blant annet solgardiner og USB-uttak bak (3900), samt bagasjeromspakke med blant annet lasteromsnett, variabelt gulv og enklere nedfelling av baksete (3200).
Pris utstyr: Kr. 53.700
Totalpris bil: Kr. 508.700
Totalpris med firehjulsdrift: Kr. 537.700
En Enyaq-kunde kan med andre ord koste på seg den dyreste skinnpakka (20.000), panorama soltak (10.400), en avansert head up-funksjon (17.000) og noen lekre sommerhjul og likevel havne godt under Q4 i pris.
Annonse
Viktig utstyr
På ID.4 får du panoramatak inkludert i prisen hvis du tar utgangspunkt i utstyrsversjonen «Family» – som vi har gjort – til 461.300 kroner. I en praktisk hverdag vil det for mange være viktigere at man får med nettingvegg, variabelt bagasjeromsgulv og separat betjening av klimaanlegget for baksetepassasjerene.
Av annet viktig utstyr inkludert, nevner vi spesielt LED Matrix lys, induksjonslading av mobilen, ryggekamera og oppgradert navigasjon.
Vi legger på en interiørpakke til 11.500 kroner, som blant annet gir elektrisk justerbart førersete – slik Enyaq har, og som Q4 har fått i vårt regnestykke. På ID.4 får du i tillegg en massasjefunksjon. Også her legger vi til hengerfeste (9400), metallic (6500) og vinterhjul (cirka 20.000).