EUROGLIS: Og det er langt fra bare fronten som er spektakulær på Audis nyeste konseptbil, skysphere concept.

Viste frem konseptbilen skysphere:

Her er fremtidens Audi

Med sin konseptbil «skysphere concept» lufter Audi sine tanker om elbil og luksus, ikke minst på designsiden.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen-konsernet fortsetter sin fremmarsj på veien mot full elektrifisering. Som seg hør og bør er det Audi som står for den spektakulære og luksuriøse delen av programmet.

I anledning det klassiske og tradisjonsrike bilshowet Pebble Beach Concours d'Elegance i Monterrey, California, avduket de tirsdag kveld denne showbilen ved navn skysphere concept.

Prestisjekamp

Audi kaller konseptbilen – som er en elektrisk luksus-roadster, en sportslig kabriolet med mildt sagt iøynefallende design – for en «plattform for fengslende opplevelser».

I prestisjekampen mot Mercedes-Benz, som allerede har lansert sin luksussedan EQS, plasserer de seg altså på et annet plan - med en mer individualistisk tilnærming i form av en todørs sports-elbil.

Audi kaller det en ny definisjon på «progressiv luksus».

skysphere concept er den første av en serie konseptbiler, og linjeføringen leder direkte mot morgendagens Audi-design, forteller produsenten.

De neste bilene i serien har lovende navn som grandsphere og urbansphere.

30-tallsinspirasjon

Det er nærliggende å avduke bilen for publikum i California, da den er designet av selskapets designstudio i Malibu. Ansvarlig for design er Gael Buszyn, som hevder seg inspirert av det som var progressiv luksus på 1930-tallet – Horch 853 Roadster.

Horch var et av de fire merkene som gikk sammen og ble til dagens Audi, hvorav de fire ringene.

Hva har de til felles? Visuelt først og fremst lengden på opptil over fem meter, en relativt kompakt kupé og en lang front.

Der stopper likhetene. Linjeføringen er radikalt annerledes. Ikke minst er skysphere ca. 50 cm lavere enn luksus-roadsteren fra før 2. verdenskrig, som for øvrig vant Concours d'Elegance samme sted i 2009.

Selvkjørende GT

Selvfølgelig har denne progressive luksusbilen muligheten for å kjøre selv og interiøret er et interaktivt rom.

Den har en innovativ egenskap: Variabel akselavstand.

Det gir mulighet for to ulike kjøreopplevelser med bilen: som en grand tourer (GT), eller som en sportsbil.

Ved hjelp av et sinnrikt system med elektriske motorer og karosseripaneler som glir inn i hverandre, kan dermed både bilens akselavstand og totale lengde endres med 25 cm. Samtidig kan bakkeklaringen endres.

Du kan velge å kjøre en 494 cm lang e-roadster aktivt selv, eller bli kjørt i en 519 cm lang luksus-GT og nyte den åpne himmelen og utsikten.

Hvis du følger godt med i bilverden, vil du tenke at dette trikset har da vært gjort før?

Og det stemmer - i 2020 var det Renault som viste en annen type konseptbil, Morphoz, som også har muligheten til å endre lengde fra en «city»- til en «travel»-versjon.

Fremtidsteknologi

I GT-modusen vil skysphere kjøre deg som «et økosystem med digitale tjenester, mens pedaler og ratt trekkes tilbake til skjulte rom», heter det i Audis pressemelding.

Det variable interiøret domineres av en skjerm som måler 141,5 centimeter i bredden og 18 cm i høyden, noe à la det vi så hos Byton Mbyte i sin tid, men i mer futuristisk utforming.

Etter hvert som vi går gjennom spesifikasjonene på bilen, demrer det for oss at visjonene her ligger et stykke lenger inn i fremtiden enn mange iakttagere antagelig håper når de får se bilen.

Ikke radikal på rekkevidde

Drivlinjen, derimot, er det noe vesentlig mer prosaisk over. Her finner vi nemlig en batteripakke på ganske normale 80 kWt som forsyner den elektriske motoren med energi nok til å yte en effekt på opptil 632 hk og et moment på 750 Nm.

Batterimodulene er fordelt på bilens bakre del og en sentertunnel mellom setene. Rekkevidden skal i beste fall være ca. 500 km.

Audi skysphere concept er, som navnet indikerer, en ren konseptbil og vi får neppe se noe som ligner helt på dette på veien.

Men den gir altså en pekepinn om hvordan den tyske produsenten, som leder an teknologiutviklingen i Volkswagen-konsernet, ser for seg designfremtiden.