
Ford bekrefter:
Eldre Mustang Mach-E får likevel ikke bedre rekkevidde
Eiere av eldre Mustang Mach-E har fått signaler om at de kan forvente en trådløs oppgradering som gir bedre rekkevidde. Nå tilbakeviser Ford dette.
Oppdatert: Ford melder at dette ikke stemmer.
Les ny sak her: Ford i Norge: Også brukte Mach-E får bedre rekkevidde
Under følger saken slik den opprinnelig ble publisert.
***
I sommer sa Fords sjefsingeniør Donna Dickson i et intervju med Sandy Munro – en legendarisk bilekspert med fartstid i blant annet Ford – at det ville komme rekkeviddeforbedringer hvert år framover.
Det skulle også være mulig for eldre Mustanger å få disse oppgraderingene trådløst.
Rekkevidde
I praksis handler det om å redusere avstanden mellom batteriets brutto og nettokapasitet.
Denne differansen kan være på nærmere 10 prosent, og utgjør en buffer som sørger for at batteriet aldri lades helt ut eller helt opp – og dermed får lenger levetid.
Endringene vil trolig gi rundt 15 kilometer bedre rekkevidde.

Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Ulike signaler
I ettertid har det kommet ulike signaler om hvorvidt disse forbedringene faktisk også skulle gjelde bilene som allerede er på markedet, eller bare de kommende nye årsmodellene.
Nå skriver nettstedet Ford Authority at Ford offisielt har bekreftet at de eldre modellene ikke er omfattet av endringene.
Som navnet antyder, er dette nettstedet særdeles oppdatert på Ford, og det er grunn til å stole på disse opplysningene.
De refererer til kommunikasjonssjefen for elbilsatsingen til Ford, Hannah Ooms, som opplyser at «2021 Mustang Mach-E ikke vil motta de samme forbedringene i batterikapasitet eller rekkevidde som 2022-modeller.»
Nettstedet melder at det er uklart hvorfor Ford velger å ikke oppdatere 2021-modellen på samme måte.
Les flere saker om Ford Mustang Mach-E her.
Motors siste biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om