
Varmgang i ladekampen:
Elon Musk bekrefter at Supercharger V3 øker til 300 kW
Beskjeden som vil glede kommende Tesla-eiere som reiser langt, kom i en twitter-melding fra Elon Musk nylig.
Tesla-sjef Elon Musk bekreftet i forrige uke at superlader-nettverket V3 skal oppgraderes fra dagens maksimalt 250 kW ladeeffekt til opptil 300 kW.
Hvis de nye Tesla-modellene klarer å utnytte den økte effekten på en god måte, betyr det raskere ladetider. Det betyr igjen at langturer i Tesla, som allerede har en stor fordel i markedet ved å disponere sin egne, godt utbygde infrastruktur, blir enda mer bekvemme.
Bisetning i tweet
Som vanlig var det via et Twitter-innlegg Musk kom med informasjonen, som en kommentar til et innlegg der resultatene fra magasinet Car & Drivers elbiltest over 1000 miles (1609,3 km) ble delt. Som i våre egne tester på effektivitet, dominerte Tesla, med tre ulike modeller.
Not bad, although new Model S has more range & faster charging. 3 & Y should use long range version, as Performance version is meant for max speed & handling, not max range.
— Elon Musk (@elonmusk) July 15, 2021
Supercharger network is being upgraded to 250kW to 300kW, so that will help too.
Tross denne dominansen fant Elon Musk det nødvendig å innvende at resultatene ville ha blitt enda bedre om testen var blitt utført med mer effektive versjoner av de tre Tesla-modellene.
Så kom, nærmest som en bisetning, informasjonen om at Supercharger-nettverket blir oppgradert til 300 kW.
Selv om det finnes raskere lynladenettverk der ute i dag (Ionity tilbyr opptil 350 kW), er dette imponerende tall tatt i betraktning at Tesla ikke benytter seg av 800-voltssystem slik bilene som virkelig kan utnytte 350 kW-laderne har. Det fordrer dermed vesentlig mer strømstyrke.
Har du fått med deg disse sakene på Motor?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
Kortere ladetid gir mindre kø
Det har vært en del snakk om ladekø for elbilister i sommer, og presset øker for å få fortgang i utbyggingen av lade-infrastrukturen her til lands.
Mens utbyggingen fortsetter å gå tregere enn blant annet NAF oppfordrer til, kan kortere ladetid også bidra noe til å lette på trykket ved ladestasjonene.
Typisk måles ladetiden som den tiden det tar å lade bilens batteripakke opp til 80 prosent kapasitet - da det ut over det nivået oftest er lite hensiktsmessig å bli stående vedd ladestolpen fordi ladeeffekten reduseres betydelig - og dermed tiden det tar å lade en prosent ekstra.
Riktigere enn tiden det tar hver gang det lades blir det imidlertid å se på hvor lang rekkevidde du får ekstra ved å lade i et gitt tidsintervall. Biler med liten batteripakke og kortere rekkevidde på langtur vil jo oftere måtte stoppe for å lade.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang