
To biler setter ny standard:
Dette er elbilene som imponerer i ladetest
To nye elbiler bryter en barriere i Motor og NAFs store ladetest. Ioniq 5 og Audi e-tron GT gjør hurtigladingen på under 20 minutter.
(PS: Artikkelen er oppdatert 11.8.21 med korrigerte tall for Mazda MX-30).
2021 er i ferd med å bli et tidsskille for elbil-introduksjonen i Norge:
- Ikke bare velter det inn nye modeller i den SUV-klassen som er bilkjøperenes desiderte favoritt.
- Men nå kommer også modeller med så dramatisk mye bedre ladekapasitet at vi ser konturene av neste generasjon elbil på det norske markedet.
Motor og NAF har enda en gang testet rekkevidde og ladekapasitet på et tjuetall av de nye elbilene, og i sommerens test er det to biler som virkelig setter en ny standard.
SUV-en Ioniq 5 fra Hyundai og Audis luksuriøse e-tron GT lader begge fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter ved en lynlader.
I sommerens test ble bilene kjørt tomme for strøm i rekkeviddetesten, før de dagen etter ble tatt til ladetest – alle med varmt batteri etter minst to timers sammenhengende kjøring før de ankom Ionity-stasjonen på Dal nord for Gardermoen med under 10 prosent rest på batteriet.
Her er ladetallene vi målte:
Bilmodell | Ladetid fra 10 til 80 % | Ladet fra til | Ladetid i testen til 80 % | Rekkevidde etter 25 min lading | Maks ladeeffekt | Oppgitt ladeeffekt | Batteri netto/brutto | Oppgitt rekkevidde (WLTP) | Oppgitt ladetid |
Audi e-Tron GT | 19 min 15 sek | 3 til 80 | 20 min 57 sek | 475 | 265 kW | 270 kW | 83,7/93,4 | 468 | 5 - 80 % på 22,5 min. |
Ioniq 5 | 19 min 31 sek | 2 til 80 | 21 min 25 sek | 447 | 220 kW | 220 kW | Ukjent/72,6 | 460 | Til 80 på 18 min. |
Tesla Model 3 SR | 23 min 55 sek | 9 til 80 | 24 min 40 sek | 311 | 155 kW | 170 kW | 50 | 448 | Ikke oppgitt |
Opel Mokka-e | 26 min 47 sek | 6 til 80 | 28 min og 3 sek. | 241 | 101 kW | 100 kW | 46/50 | 324 | Til 80% på 30 min. |
Citroën ë-C4 | 27 min 38 sek | 8 til 80 | 28 min 29 sek | 243 | 99 kW | 100 kW | 46/50 | 350 | Til 80% på 30 min. |
Fiat 500 CAB | 27 min 45 sek | 1 til 80 | 30 min 5 sek | 204 | 83 kW | 85 kW | 298 | 5 kilometer på 5 min. | |
Mercedes Benz EQA | 29 min 23 sek | 7 til 80 | 31 min 3 sek | 288 | 112 kW | 100 kW (tilvalg) | Ukjent/66,5 | 417 | 10-80 % på 30 min. |
Skoda Enyaq | 31 min 26 sek | 4 til 80 | 32 min 2 sek | 322 | 128 kW | 125 kW | 77/82 | 520 | 5-80 % på 38 min. |
Tesla Model 3 LR | 32 min 30 sek | 9 til 80 | 33 min 1 sek | 422 | 230 kW | 250 kW | 614 | Ikke oppgitt | |
BMW iX3 | 34 min 25 sek | 6 til 80 | 35 min 40 sek | 354 | 156 kW | 150 kW | 74/80 | 450 | 0 til 80 % på 34 min. |
Honda e | 34 min 35 sek | 7 til 80 | 35 min 30 sek | 106 | 49 kW | 50/100 kW | 32/35,5 | 210 | 36/30 fra «varsel om lavt batteri til 80%» |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 34 min 40 sek | 9 til 80 | 35 min 25 sek | 261 | 103 kW | 100 kW | 58 | 418 | Drøy halvtime til 80 % |
Volkswagen ID.4 | 35 min 25 sek | 5 til 80 | 37 min 58 sek | 314 | 130 kW | 125 kW | 77/82 | 487 | 5-80 % på 38 min. |
Volkswagen ID.3 PRO S | 35 min 31 sek | 2 til 80 | 38 min 54 sek | 351 | 130 kW | 125 kW | 77/82 | 539 | 0-80 % på 40 min. (på 100 kW-lader) |
Polestar 2 | 36 min 6 sek | 8 til 80 | 38 min 19 sek | 275 | 153 kW | 150 kW | 75/78 | 470 | 0-80 % på ca. 40 min. |
Volvo XC40 Recharge | 37 min 5 sek | 6 til 80 | 38 min 48 sek | 269 | 151 kW | 150 kW | 75/78 | 417 | 0-80 % på 40 min. |
Mazda MX-30 | 41 min | 2 til 80 | 43 min 57 sek | 107 | 36 kW | 40 kW | 35,5/Ukjent | 200 | 20-80 på 36 min |
Ford Mustang Mach-e AWD | 41 min 19 sek | 7 til 80 | 46 min 24 sek | 260 | 149 kW | 150 kW | 88/99 | 540 | 10 - 80 % på ca. 45 min. |
Ford Mustang Mach-e RWD | 42 min 7 sek | 6 til 80 | 44 min 8 sek | 282 | 157 kW | 150 kW | 88/99 | 610 | 10 - 80 % på ca. 45 min. |
Hyundai Kona Long Range | 49 min 56 sek | 9 til 80 | 50 min 26 sek | 243 | 80 kW | 80 kW | 64 | 484 | 47 min. ved 10-80% på 100kw lader |
Xpeng G3 | 55 min 8 sek | 9 til 80 | 55 min 38 sek | 149 | 52 kW | 50 kW | 66 | 451 | 20-80 på 51 min. |
– Det har vært knyttet stor spenning til hvordan Audi e-tron GT og Hyundai Ioniq 5 lader, ettersom det er de eneste av nykommerne som lader på 800V og med effekt over 200kW, sier Anette Berve, som er testansvarlig i NAF.
Hun er ikke i tvil om konklusjonen:
– De innfrir, og vel så det.
For brede lag
Med en prislapp på over 1,1 million kroner er ikke Audi e-tron GT en bil som de fleste av oss kommer til å ratte rundt med. Men den andre modellen som brøt 20-minuttersbarrieren, koreanske Ioniq 5, har pris (ca. 500.000) og kvaliteter som appellerer i brede lag.
På grunn av en sperrefrist til 30. juni for publisering av selve testen, kan vi ikke være særlig detaljerte om vårt inntrykk av bilen, men fra prøvekjøringen konkluderte det vi at Ioniq 5 «kanskje er årets beste elbil». Ladetesten bare underbygger den konklusjonen.
Den nyeste bilen i folkeklassen er i ferd med sette standarden og understreke hvor raskt utviklingen nå skjer.
Les flere elbilnyheter på Motor:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
Trio på topp
Når vi sammenstiller forbruk og ladekapasitet blir det enda tydeligere at vi er i ferd med å få elbiler som klarer lange distanser uten å stå altfor lenge ved ladestolpene.
I en slik sammenstilling har tidligere Tesla Model 3 vært i en helt egen liga. Den gjør det fortsatt bra, men slett ikke best. Model 3 går 422 km med 25 minutter lading, mens Audis sportsmodell og den nye koreaneren går henholdsvis 475 og 447 km med tilsvarende ladetid. Det vil si: De to siste trenger ikke engang å stå så lenge som 25 minutter for å få fulladet.
Anette Berve i NAF lar seg særlig imponere av Ioniq 5.
– Dette er en modell til en folkelig pris, som nå beviser at du nesten ikke rekker do- og kaffepausen før du er ferdigladet.
Hyundai-modellen inngår i et beite av nye elektriske SUV-er med prislapp på rundt en halv million:
VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40 og Ford Mustang Mach-E er allerede kjente i trafikkbildet, mens de første Ioniq 5 er i ferd med å klargjøres for norske kunder. Audi Q4 e-tron testes av motorpressen i disse dager, og leveres med firehjulsdrift fra dag én. Senere i år kommer Kia EV6, teknisk lik Ioniq 5 – og snart også Tesla Model Y og Nissan Ariya.
– Blant de øvrige SUV'ene er ladeffekt på 130-150 kW den nye normen, men dette er en symbolsk toppeffekt du som regel kun oppnår i starten av ladeøkten, sier Anette Berve.
Setter premissene
Det er liten tvil om at utviklingen innenfor batteri – særlig rundt produksjonskostnader og ladekapasitet – setter premissene for tempoet på introduksjonen av elbiler i det internasjonale bilmarkedet.
Og trenden er ganske entydig: Batteriprisene faller og ladefarten øker.
Sommerens test bare underbygger hvor raskt denne utviklingen går, når Ioniq 5 lader på halve tiden av premium-modeller som Jaguar I-Pace og Mercedes EQC som var svært ettertraktet for få år siden.
Men den viser også at det er populære nyheter som slett ikke imponerer ved ladestolpene. Ford Mustang Mach-E, landets bestselgende bil for øyeblikket, trenger rundt 45 minutter for å lade til 80 prosent.
Ennå er det ganske i det blå hva slags batterikvaliteter vi kan vente fra Nissan med deres kommende Ariya – og ikke minst Toyota, når de en gang kommer med produksjonsutgaven av konseptmodellen bZ4X.

CHAdeMO-kollaps
I sommerens test var det forøvrig bare én bil som ladet med CHAdeMO-teknologi, kinesiske Xpeng G3.
Den trenger nesten en time for å lade til 80 prosent – og slik faller den fullstendig gjennom i testen.
Og den er ikke den eneste som sliter med å holde følge:
– Selv om Hyundai Kona gjør det særdeles godt i rekkeviddetesten og helt tydelig fortsatt er en ledestjerne når det gjelder forbruk og rekkevidde i kombinasjon, begynner den å sakke akterut når det gjelder ladeteknologien. Maks 80 kW begynner å bli sakte når de fleste nyhetene lader med minst 100 kW, sier Anette Berve.
Ingen felles standard
Hun minner forøvrig om det ikke noen felles standard for omtale av ladehastighet.
– Testene våre bekrefter at tidsanslaget importøren oppgir er mer realistisk enn omtalen av ren kW-effekt. Å se seg blind på toppeffekten kan være misvisende i mange tilfeller, sier hun.
Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn