Store aktører som Ford og General Motors, og jyplinger som Rivian og Tesla, konkurrerer om å sette standarden for elektrifiseringen av det særdeles viktige pickup-segmentet i USA.
Både Rivian og General Motors har allerede lansert hver sin elektriske pickup – størrelsesmessig på hver sin side av Fords F-150 Lightning. Rivian R1T er mindre, mens GMC Hummer EV er større.
Øker kraftig
Men begge er levert i et svært beskjedent antall hittil. Kvantitet er avgjørende på dette markedet.
Ford-sjef Jim Farley sier han ikke vet nok om hva konkurrentene driver med, men avslører overfor CNBC at Ford nå øker produksjonsmålet kraftig for sin F-150 Lightning.
Han sier videre at Ford har sikret tilstrekkelig med råvarer til å holde batteriproduksjonen oppe, og at elektriske F-150 prioriteres under den pågående mangelen på halvledere, som forsinker store deler av verdens bilproduksjon.
Farley refererer til bilindustriens største ikon når han skal understreke viktigheten av den elektriske pickupen:
– Vi tuller ikke. Vi tror denne blir like viktig for oss som T-Forden, sier han til CBNC.