
Dette skiller Volvo C40 og XC40:
Forskjellen er større i virkeligheten enn på papiret
Volvo har fjernet en X i modellnavnet, men lagt inn en x-faktor i den helelektriske modellen du vil se mange av på norske veier framover.
I teorien er det ikke så mye som skiller de to bilene. Høydeforskjellen er mest opplagt. C40 er sju centimeter lavere, og den skrånende hekken sender den inn et crossover-segment med stadig flere konkurrenter.
Tilsvarende designgrep har vi sett fra alle de tre såkalte premiummerkene Volvo helst sammenlikner seg med: Audi, BMW og Mercedes.
Teknisk identiske
Men bare Audi har kommet så langt at de også har gjort det med sine elbiler. Både den store SUV-en e-tron, og den litt mindre Q4 e-tron, kan leveres i en Sportback-versjon.
Og nå altså Volvo.
Teknisk sett er C40 og XC40 identiske. Det innebærer blant annet en batteripakke på 78 kWt som skal gi C40 420 kilometer rekkevidde. XC40 har 417 kilometer.
Begge modeller har firehjulsdrift og to elektriske motorer som samlet gir 408 hestekrefter.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst

Spennende profil – og farge!
Også interiøret er likt. De som leser Motor har sikkert registrert at vi er langt mer begeistret for Volvos eksteriørdesign. Kontrasten blir ekstra stor på C40 – og her er vi framme ved nykommerens x-faktor.
I tillegg til den nye taklinjen, er det primært baklyktedesignet som skiller de to modellene. Og samlet er dette designelementer som gjør C40 til en spennende profil i trafikkbildet: Kompakt, muskuløs og sporty.
Og siden modellen har nyhetens interesse for svært mange, vil blåfargen Fjord Blue kle den ekstra godt. Det er en helt ny farge som kommer med denne modellen, og som også kan velges på innvendige dørsider og tepper.
En annen nyhet er økt tilhengerkapasitet på 1800 kilo. Denne økningen på 300 kilo gjelder også XC40 fra uke 46.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang

I tillegg til taklinjen og baklysene, er dette de største forskjellene på C40 og XC40:
- C40 har bagasjevolum på 413 liter, XC40 452 liter.
- C40 har oppgradert LED-teknologi som gir etterlengtede lysfunksjoner på nivå med konkurrentene, blant annet muligheten til å maskere andre kjøretøy.
- Glasstak er standard.
- C40 har ikke bakrutevisker.
- C40 har en grill som er mer integrert i karosseriet, uten den lille rammen rundt som XC40 har.
- Støtfangeren er også ørlite endret med en litt annen utforming av tåkelysene.
- Ratt og girspak har ny utforming.
- Innvendige pyntelister har en struktur som minner om et kart med høydekoter.


Ikke avgjørende
Det skiller altså sju centimeter i høyden. 158 mot 165 centimeter. Vi prøvesatt baksetet på begge versjonene, og den innvendige takhøyden er ikke kritisk i laveste C40 før man passerer rundt 175 centimeter.
I XC40 har man ytterligere noen centimeter med luft, men forskjellen er overraskende liten – og trolig ikke en faktor som styrer valget mellom disse to modellene.
Kun én versjon
Prismessig starter C40 på 555.000 kroner. Det er 5000 kroner over tillsvarende modellbetegnelse på XC40, men nykommeren har altså en del ny teknologi.
C40 kommer kun i denne versjonen.
Og ekstrautstyret begrenser seg til tonede vinduer (3360 kroner), hengerfeste (9520 kroner) og 20-toms hjul (5200 kroner) i stedet for standard 19, samt mer opplagte metallic lakk og vinterhjul.
Farger på dørsider og tepper i nevnte blått – eller svart – er valgfritt.
Inkludert i prisen er også tre års service, tre års full kaskoforsikring, veihjelp, utskifting av luftfilter, programvareoppdateringer, bytte av vindusviskere (én gang i året) og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt.
Les flere Volvo-nyheter på Motor.no:
-
Quiz:
Kan du litt om Volvo?
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Prøvekjørt: Oppgradert V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom