– Vi ser på Audi, Mercedes, BMW, og også Volvo, som våre største konkurrenter, bekrefter sjefen for Nio her i Norge, Marius Hayler.
Etter den første prøvekjøringen av Nio ES8 i begynnelsen av september, påpekte Motor den overbevisende kvalitetsfølelsen i materialene.
Såkalt opplevd kvalitet er ikke nødvendigvis det samme som faktisk kvalitet, men uansett den beste starten man kan få på en bilopplevelse. Og på dette feltet kan virkelig den kinesiske nykommeren slå seg på panseret.
Prisen for rimeligste Nio ES8 med abonnement på 75 kWt batteri (inntil 375 km. rekkevidde) er 519.000 kroner for bilen, og en månedspris på 1399 kroner for batteriet.
Oppgraderer du til 100 kWt batteri (inntil 500 km. rekkevidde), øker månedsleien til 1999 kroner.
Oppgraderer du til topputstyrte Signature Edition, blir bilprisen 599.000, med samme månedsleie (1399/1999) for de ulike batteriene.
Med fast batteri er prisen 609.000 for 75 kWt batteri, og 689.000 for 100 kWt batteri.
Oppgraderer du til Signature Edition og fast batteri, er prisen henholdsvis 689.000 og 759.000 med de ulike batteripakkene og sju seter. Fjerner du et sete, så øker prisen med 10.000 kroner.
Hengerfeste koster 8500 kroner, mens komplette vinterhjul kommer på 30.000 (2o-toms) eller 35.000 (21-toms) kroner.
Nio-sjef Marius Hayler har lang fartstid i bilbransjen, men sier til Motor at han aldri har opplevd en slik filosofi og entusiasme som Nio nå kommer med.
– Tradisjonelt har det handlet om å skaffe bilene, og så investere videre basert på hvordan salget går. Nio investerer i markedet først, og så ser vi hvor mange biler vi etter hvert selger.
Han forteller om svært stor interesse rundt bilene, men vil ikke røpe verken antall bestillinger eller salgsmål.
Annonse
Konkurrentene: e-tron, iX, EQC
Ser vi på modellen som ut fra tradisjonelle faktorer blir den mest attraktive – altså en bortimot fullutrustet versjon med størst batteripakke fast montert – så havner vi på rundt 800.000 kroner inkludert vinterhjul og hengerfeste.
Det er i sjiktet rundt bra utstyrte versjoner av femseterne Audi e-tron og nye BMW iX med den minste batteripakken (425 km. rekkevidde) – og rundt 100.000 kroner over femseteren Mercedes EQC. En annen kinesisk nykommer med sju seter, Byd Tang, ligger snaut 150.000 kroner under i en maks utstyrt versjon.