
BMW iX og i4:
Vi tester bilen som setter fyr på alle sansene dine
BERCHTESGADEN (Motor): Den nye elektriske stoltheten til BMW vekker alle typer følelser. Sjelden har et design skapt så mye diskusjon.
Motor og et lite utvalg andre medier kjører i disse dager for første gang ferdig utviklede versjoner av BMW iX og BMW i4.
At lanseringen er lagt til det praktfulle alpelandskapet i Berchtesgaden, 18 mil sørøst for München, kan for det billige ordspillets del handle om at dette er to nye topper i BMWs modellprogram.
- iX er den spektakulært designede, komfortorienterte SUV-en med det siste av teknologi.
- i4 er langt på vei en elektrisk utgave av modellen som for mange er nærmest symbolet på kjøreglede oppnåelig for folk flest: BMW 3-serie.
Mer om priser og spesifikasjoner på i4 kan du lese her. Ytterligere detaljer om SUV-en iX kan du lese her.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering

Embargo
Vi må allerede skuffe spente lesere med beskjeden om at prøvekjøringen er omfattet av en såkalt embargo. Det betyr at verdens motorjournalister av kollegiale og konkurranserelaterte hensyn venter til én bestemt dato før de publiserer kjøreinntrykk.
Nærmere bestemt 29. september for iX og 13. oktober for i4.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Det meste likt
Men bilder er det lov å publisere. Det samme med noen generelle inntrykk av bilene. I skrivende stund har den norske delegasjonen kun kjørt i4, og kun sett på iX.
Det er liten tvil om at i4 vil innfri BMWs ambisjon om å være en fullverdig elektrisk versjon av kjøremaskinene i 3-serien. Utseendemessig er det meste likt, innvendig er det langt mer moderne – og viktigst:
Den enorme effekten, vektfordelingen og firehjulsdriften gjør at BMW evner å ta med seg moroa inn i en ny tid.


Åtte år siden?
iX er det mest spennende som har skjedd på designfronten på mange år. Kanskje må vi åtte år tilbake i tid for å finne en liknende nyskapning, da nettopp BMW lanserte den lille elbilen i3, som fortsatt oppleves moderne.
Ellers er det kanskje Hyundai-konsernet som kommer nærmest, med nylig lanserte Ioniq 5.
Her er det egentlig bare å sette i gang diskusjonen!
Og hva sier BMW-direktøren selv om bilen og utseendet? Det kan du lese her.


