
BMW iX og i4:
Vi tester bilen som setter fyr på alle sansene dine
BERCHTESGADEN (Motor): Den nye elektriske stoltheten til BMW vekker alle typer følelser. Sjelden har et design skapt så mye diskusjon.
Motor og et lite utvalg andre medier kjører i disse dager for første gang ferdig utviklede versjoner av BMW iX og BMW i4.
At lanseringen er lagt til det praktfulle alpelandskapet i Berchtesgaden, 18 mil sørøst for München, kan for det billige ordspillets del handle om at dette er to nye topper i BMWs modellprogram.
- iX er den spektakulært designede, komfortorienterte SUV-en med det siste av teknologi.
- i4 er langt på vei en elektrisk utgave av modellen som for mange er nærmest symbolet på kjøreglede oppnåelig for folk flest: BMW 3-serie.
Mer om priser og spesifikasjoner på i4 kan du lese her. Ytterligere detaljer om SUV-en iX kan du lese her.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning

Embargo
Vi må allerede skuffe spente lesere med beskjeden om at prøvekjøringen er omfattet av en såkalt embargo. Det betyr at verdens motorjournalister av kollegiale og konkurranserelaterte hensyn venter til én bestemt dato før de publiserer kjøreinntrykk.
Nærmere bestemt 29. september for iX og 13. oktober for i4.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
Det meste likt
Men bilder er det lov å publisere. Det samme med noen generelle inntrykk av bilene. I skrivende stund har den norske delegasjonen kun kjørt i4, og kun sett på iX.
Det er liten tvil om at i4 vil innfri BMWs ambisjon om å være en fullverdig elektrisk versjon av kjøremaskinene i 3-serien. Utseendemessig er det meste likt, innvendig er det langt mer moderne – og viktigst:
Den enorme effekten, vektfordelingen og firehjulsdriften gjør at BMW evner å ta med seg moroa inn i en ny tid.


Åtte år siden?
iX er det mest spennende som har skjedd på designfronten på mange år. Kanskje må vi åtte år tilbake i tid for å finne en liknende nyskapning, da nettopp BMW lanserte den lille elbilen i3, som fortsatt oppleves moderne.
Ellers er det kanskje Hyundai-konsernet som kommer nærmest, med nylig lanserte Ioniq 5.
Her er det egentlig bare å sette i gang diskusjonen!
Og hva sier BMW-direktøren selv om bilen og utseendet? Det kan du lese her.


