
Vi som digger biler med skråstilte bakruter:
Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Møt to sjeler med Ford Anglia og én rogalending med Citroën Ami 6 som alle er skråsikre på at skråstilt bakruter er noe av det mest tullete, unnskyld: tøffeste som har skjedd i bildesign.
Vindskjeve hus og folk?
Ja, de er vi glade i.
Vindskjeve biler – eller rettere sagt taklinjer med ytterst elegant Z-formet avslutning, nærmest lik en snøskavl som truer med å briste: de er også nydelige som fy.
For noen av oss er nemlig bakrute som heller «feil vei» det eneste riktige.
En innover-vendt bakrute er langt fra introvert: makan til kontaktskaper, samtalestarter, isbryter og fyrrig flørtetema får du knapt.
For rundt 70 år siden slapp Ford i England og Citroën i Frankrike tvillingsjelene Anglia og Ami6.
Hør Citroën-rytteren Thomas Rage og Anglia-ratterne Venke Solhaug og Astrid Helland snakke opp bilhistoriens kanskje snurrigste, vakreste krumspring:


Møt flere glade entusiaster!
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Astrid Helland i Flateby i Follo er redaktør for medlemsbladet til Norsk Ford Anglia Register og jobber om salmaker – med bil som spesialfelt.
Da hun blinket seg ut sin nåværende samboer Jakob Tønder Jakobsen for 12 år siden ble Anglia en del av livet hennes.
Han fikk sin første som 13-åring, og som par har duoen eid så mange Angliaer at et par bakender med frekke halefinner pryder stua. På tunet utenfor står Astrids Z-formede sedanutgave.

– Angliaens fantastiske, karakteristiske bakrute er jo svært tidstypisk for slutten av femtitallet, min favorittepoke, sier Helland.
Blant fordelene ved designet er bedre plass til baksetepassasjerenes skaller:
– Du kan sitte godt tilbakelent. Bakruta blir heller ikke våt når det regner, og er isfri på vinteren, ramser hun opp.
– Ulempen er at designet, som produsentene mente var aerodynamisk, rett og slett ikke funker. Det blir en slags turbulens, en virvelvind bak der, ler hun.
Biler med slike former gikk raskt av moten.
– Stilendringene kom jo rimelig kjapt utover 1960-tallet. Flere amerikanske Mercury og Lincoln hadde allerede denne type bakrute fra slutten av 1950-tallet – men kvittet seg raskt med løsningen. Angliaen levde likevel godt med Z-formen i mange år, og ser mest ut som en mini-amerikaner, bare søtere, mener Helland.

Da norske myndigheter friga bilsalget den 1. oktober 1960, tok Ford Anglia andreplass på salgstoppen her i landet, bare slått av Bobla.
– På samme måte som Folkevogna har mange fortsatt et forhold til Anglia. Den flotte bakruta har sørget for at bilen har brent seg fast i folks minne.
Holland synes franske motsatsen til Anglia, Citroën Ami 6 er en festlig, liten sak.
– Men jeg må si at Fordens linjen er er langt renere, fastslår hun.
Les flere Ford-saker på Motor.no:
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Apple hyrer biltopp:
Hun er siste hint om at Apple skal lage biler
-
Ford-sjef om el-pickup:
– Denne blir like viktig som T-Forden
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
-
Bekrefter ny elbil-fabrikk:
Ford med tre nye elbiler innen 2024
-
Lager egen elbil-divisjon:
Splitter Ford i to deler
-
Nye EuroNCAP-tester:
Toppscore i krasjtest for seks av sju nye biler

Thomas Rage driver Classic Parts på Klepp mellom Sandes og Bryne i Rogaland – et rikholdig delelager med løse legemer til Citroën sjarmerende, klassiske åk.
Rage startet Citroën-interessen som 14-åring med innkjøp av en 1980-modell 2CV Club. Samlingen av merkets såkalte A-modeller, som fortrinnsvis er utstyrt med tosylindret boksermotor, har vokst med årene, og en Ami 6 Berline sto lenge høyt på ønskeliste.
Rogalendingen fant endelig et objekt som hadde stått langtidsparkert på Hønefoss og fraktet den hjem på henger, før han fikset den for registrering.

Flaminio Bertoni, formgiveren bak Citroëns mest typete modeller, inklusive «Padda» (DS, som ble bygget fra 1955-1975), røpet at han designmessig var mest fornøyd med Ami 6.
– Jeg mener alle Bertonis design er unike. Ami 6 skiller seg likevel mer ut med dette bakvinduet, samt via en rekke smådetaljer som du finner når du studerer bilen nærmere. Myk fjæring og ditto seter gjør hele pakka utrolig morsom å kjøre, rapporterer Rage som så langt har tynet åket 500 mil.

– Fordelen med bakrutens vinkel er at den holder seg ren, at bakseteplassen oppleves romslig og at bagasjelokket favner vidt. Jeg ser ingen ulemper med løsningen, sier han.
Ford Anglia har Rage mindre kjennskap til:
– Citroën produserte uansett flere Ami 6 enn Ford bygget Anglia, fyrer entusiasten av, men han kan på stående fot ikke bekrefte at Classic Parts har Ami 6’ bakrute på lager.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne

Venke Solhaug på Andenes i Nordland kjører trehjuls motorsykkel (såkalt «trike»), en fet amerikaner og en slank Ford Anglia – som er svært synlig skiltet og dekorert med påskriften «Police».
– «Med hjartet på rette staden» er min absolutte favoritt TV-serie. I mange av episodene har Anglia titt og ofte dukket opp som tøff politibil – og jeg tenkte at «en sånn vil jeg også ha». Folkene og bilene i føljetongen har blitt min familie, ler Solhaug.

Hva sier så det lokale politiet til at hun har sin egen «Police car»?
– Bilen kommer nettopp fra lakkering, så jeg tror ennå ikke politiet har rukket å få øye på den. Men den står nå her – godt synlig – og jeg har allerede fått masse respons av forbipasserende bilister og turister – de siste vil selvsagt gjerne fotografere seg selv med Angliaen, rapporterer hun.
Folk kommer bare hoppende fram og knipser i vei.
Under fotograferingen ved fiskeværet Bleik på nordvestsiden av Andøya ligner briten en skulptur – der den kjemper om oppmerksomheten mot fjell og kritthvit sandstrand.
– Angliaen er så lett, liten og behagelig. Den starter som en klokke og går som en kule. Men det er den skrå bakruta som fortsatt gjør bilen så populær, oppsummerer Solhaug.

Les Motors nybiltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet