SJELDEN: Elektriske stasjonsvogner er det ikke mange av på markedet i dag, det kan bety at ID.7 med dette karosseriet har et bra salgspotensial.

Elektrisk stasjonsvogn:

Her er prisen for Passat-erstatteren

Stasjonsvogna som tar over for Passat er snart på plass i Norge. Og nå er prisen klar.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen ID.7 er den elektriske arvtakeren til Passat. Sedan-utgaven kom på markedet sent i 2023, nå slipper den norske importøren prisen på utgaven som kan ha et langt større potensial i Norge, stasjonsvogna ID.7 Tourer.

Startprisen er 554.700 kroner – for en bil i det importør Harald A. Møller kaller Pro-utgave. En tilsvarende utgave av sedan-varianten koster 545.000 kroner.

PLASS: Bagasjeromsvolumet er det ikke mange andre elbiler som overgår.

Pro Exclusive, med mer utstyr, koster fra 579.900 kroner.

– ID.7 stasjonsvogn fyller et behov som tidligere har blitt dekket av Passat. Her er masse plass og lang rekkevidde til folkelige priser, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

Mye utstyr

I Pro Exclusive får man blant annet med:

  • Komfortpakke, som inkluderer blant annet oppvarmet ratt og navigasjon
  • Assistentpakke, som inkluderer blant annet Travel Assist og Ryggekamera med 360 graders visning
  • Eksteriørpakke, som inkluderer blant annet LED Matrix-lykter og sensorstyrt elektrisk bakluke
  • Interiørpakke, som inkluderer blant annet elektriske seter med minne og massasje
  • Metallic lakk

Ved introduksjonen er ID.7 stasjonsvogn tilgjengelig med bakhjulsdrift, sedanen leveres også kun med tohjulstrekk per i dag.

Batteriet har en utnyttbar kapasitet på 77 kWt, som skal gi en rekkevidde på inntil 604 kilometer. 

Ladefarten er maks 175 kilowatt, og bilen har forvarming som kan aktiviseres gjennom bilens navigasjonssystem eller via en knapp. Ladetiden fra 10-80 prosent er cirka 28 minutter, under «optimale forhold».

4x4 kommer

Effekten er 286 hestekrefter og dreiemomentet er 545 newtonmeter. Vel så viktig er det nok at bagasjerommet tar 605 liter, det er kun noen få av de største SUV-ene og Tesla Model S som kan måle seg med.

Den norske importøren sier grunnmodellen også er god utstyrt, med blant annet head-up display. 

Her kommer bilen også med en nyhet: Navigasjonen som er koblet til via Apple CarPlay eller Android Auto kan også vises i head-up-displayet. Dette skal ha vært et «uttalt ønske fra Volkswagen-kundene».

SKJERMER: Foran føreren er det en liten skjerm med kjøreinformasjon, i tillegg er det en stor skjerm i midten og head-up display.

ID.7 blir en av få elektriske stasjonsvogner på markedet. Den eneste i noenlunde samme størrelse er BMWs i5 Touring, som også er på vei mot Norge. Men BMW-en ruller inn med et høyere prisnivå.

De første kundebilene av ID.7 er ventet å blir levert over sommeren. På et senere tidspunkt kommer en GTX-utgave, både for sedan og stasjonsvogn, med firehjulstrekk.