Selv om nykommeren har fått et nytt tall, så er det meste godt kjent fra før. Front og hekk og interiør er identisk med ID.4, som har gjort det bra i Motors test. Det samme er karosseriplatene, helt fram til litt etter baksetene.
Ideen med å runde av taket tidligere og kappe litt høyde i bagasjerommet på eksisterende modeller, startet hos de dyreste tyske produsentene for noen år tilbake.
På elbilfronten startet det med sportback-versjonen av Audi e-tron.
Nå har trenden nådd de mer folkelige klassene. Volvo gjør det med XC40, og kaller den C40. Og stort mer folkelig enn en Volkswagen som i øyeblikket er Norges tredje mest solgte bil, blir det jo ikke.
Ferske Audi Q4 e-tron har også kommet i en enda ferskere sportbackversjon. Og tilsvarende versjon av Skoda Enyaq ble varslet for lenge siden.
Annonse
Designet skiller
Og som mange vet: Disse bilene deler det meste fra Volkswagen-konsernet. Plattform, samt komponenter som batteripakker, motor og øvrig drivverk.
Det er primært designet som skiller. Og den jobben gjøres utmerket. Ingen forveksler noen av disse modellene ute på veien.
Bagasjevolumet er i praksis det samme opp til målepunktet på toppen av baksetet. Men derfra og opp til taket mister naturligvis ID.5 en del plass sammenliknet med med ID.4. Spørsmålet blir da hvor ofte du trenger denne plassen.
Litt dyrere?
Som for ID.4 vil en ID.5 med firehjulsdrift og mer krefter få tilleggsbetegnelsen GTX. Den har 299 hester og en foreløpig antatt rekkevidde på 480 kilometer. Grunnmodellen med 204 hester og bakhjulsdrift får rekkevidde på 520 kilometer.
Prisene er ikke klare. ID.4 i tilsvarende versjoner koster henholdvis 409.000 og 456.000 (GTX), eks. omkostninger. Vi tipper ID.5 vil koste 10–15.000 mer.