NORGESBESØK: Volvo EX90 måler 503 cm og blir merkets største elbil.

Volvo EX90 i Norge:

«Vi tror dette er en veldig god pakke»

Volvo viser frem etterlengtede EX90 for sitt norske apparat denne uka. Men siden den internasjonale lanseringen for et halvt år tilbake er bilmarkedet snudd på hodet.

Publisert Sist oppdatert

I hvilken grad denne heisaturen som nå ryster norsk bilbransje, vil ramme Volvos kommende flaggskip, gjenstår å se.

Volvo EX90

  • Pris fra: Kr. 979.000 (Twin Ultra) og kr. 1.029.900 (Twin Ultra Performance), med service og vedlikehold i 3 år inkludert. Abonnement: Kr. 14.290 (36 mnd binding) og kr. 16.190 (3 md binding), kr. 14.790 eller kr. 16.690 (Performance).
  • Antatt utleveringstart: Andre kvartal 2024.
  • EX90 Twin Ultra: Rekkevidde 585 km, forbruk 20.9 kWt/100 km, batteri 107 kWt (netto), motoreffekt 300 kW, dreiemoment 770 Nm, 408 hk, 0–100 km/t 5.9 sek, toppfart 180 km/t.
  • EX 90 Twin Ultra Performance: Rekkevidde 580 km, forbruk 21.1 kWt/100 km, batteri 107 kWt (netto), motoreffekt 380 kW, dreiemoment 910 Nm, 517 hk, 0–100 km/t 4.9 sek, toppfart 180 km/t.
  • Lading: Batteri med lagringskapasitet på 107 kWt netto (111 kWt brutto). Makseffekt hurtiglading 250 kW, anslått ladetid 10–80 prosent 30 min.
  • Lengde/høyde/bredde (mm): 5030/1740/1960 (uten speil).
  • Akselavstand: 2985 mm. Bakkeklaring: 208 mm.
  • Hengervekt: 2200 kg. Vekt: 2818 kg.
  • Hjuldimensjon: 21 tommer standard, 22 tommer som tilvalg.
  • Bagasjerom: 655 liter (andre seterad), 310 liter (tredje seterad), inkl 65 liter under bagasjeromsgulvet, pluss 34 liter frunk.
  • Luftmotstandskoeffisient: 0,29.
  • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron

– Vi mener fortsatt at vi har fått til en veldig god pakke, med en bil som er meget konkurranse­dyktig i dette markedet med elektriske premium-SUV-er, sier Erik Trosby, kommunikasjons­sjef i Volvo Car Norway.

Da Volvos toppsjef Jim Rowan dro av duken på EX90 i Stockholm i november, hadde Trosby godt håp om at de skulle få bil på veien til under millionen.

Et avgiftshopp senere balanserer denne modellen helt på kanten av million­streken, om enn det er aldri så mye priskrig i andre segmenter i bilmarkedet.

To varianter

Når de første bilene kommer til Norge i andre kvartal 2024, er det med en prislapp på 979.000 kroner for EX90 Twin Ultra levert i Oslo – og med bestilling på nett får du vinterhjul på kjøpet. Da er sekssifret kjøpesum teoretisk mulig.

Kjøper du derimot tilleggsutstyr eller velger Twin Ultra Performance, vipper du over.

De to variantene er relativt like, selv om «Performance» også i denne sammenheng best oversettes med «kraft».

Mens Ultra har 585 km rekkevidde, el-motor med 300 kW/408 hk og akselerasjon 0–100 på 5,9 sekunder, kommer Ultra Performance med 580 km rekkevidde, 380 kW/517 hk og akselerasjon på 4,9 sekunder.

Høye salgstall

Volvo har kunnet glede seg over svært gode leveringstall for XC40 og tvillingen C40, førstnevnte er faktisk den nest mest populære bilen i Norge i 2023 – bak helt suverene Tesla Model Y.

EX90 blir ikke en volummodell av samme sort.

For bilen Volvo lanserer om snau måned, den minste SUV-en EX30, er forventningene derimot enorme.

– EX30 kommer i et mye tøffere segment, rent konkurransemessig. Men jeg tror den vil fremstå ganske unik, som en premiumbil i et segment hvor det ikke finnes så mye premium, sier Erik Trosby.

PS: Detaljer om EX30 kommer først 7. juni, når bilen presenteres i Milano.

PPS: Torsdag ble det kjent at bilen er utsatt. Les den korte meldingen her.