NORGESBESØK: Volvo EX90 måler 503 cm og blir merkets største elbil.Foto: PETER RAAUM
Volvo EX90 i Norge:
«Vi tror dette er en veldig god pakke»
Volvo viser frem etterlengtede EX90 for sitt norske apparat denne uka. Men siden den internasjonale lanseringen for et halvt år tilbake er bilmarkedet snudd på hodet.
I hvilken grad denne heisaturen som nå ryster norsk bilbransje, vil ramme Volvos kommende flaggskip, gjenstår å se.
Volvo EX90
Pris fra: Kr. 979.000 (Twin Ultra) og kr. 1.029.900 (Twin Ultra Performance), med service og vedlikehold i 3 år inkludert. Abonnement: Kr. 14.290 (36 mnd binding) og kr. 16.190 (3 md binding), kr. 14.790 eller kr. 16.690 (Performance).
– Vi mener fortsatt at vi har fått til en veldig god pakke, med en bil som er meget konkurransedyktig i dette markedet med elektriske premium-SUV-er, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Da Volvos toppsjef Jim Rowan dro av duken på EX90 i Stockholm i november, hadde Trosby godt håp om at de skulle få bil på veien til under millionen.
Et avgiftshopp senere balanserer denne modellen helt på kanten av millionstreken, om enn det er aldri så mye priskrig i andre segmenter i bilmarkedet.
Når de første bilene kommer til Norge i andre kvartal 2024, er det med en prislapp på 979.000 kroner for EX90 Twin Ultra levert i Oslo – og med bestilling på nett får du vinterhjul på kjøpet. Da er sekssifret kjøpesum teoretisk mulig.
Kjøper du derimot tilleggsutstyr eller velger Twin Ultra Performance, vipper du over.
De to variantene er relativt like, selv om «Performance» også i denne sammenheng best oversettes med «kraft».
Mens Ultra har 585 km rekkevidde, el-motor med 300 kW/408 hk og akselerasjon 0–100 på 5,9 sekunder, kommer Ultra Performance med 580 km rekkevidde, 380 kW/517 hk og akselerasjon på 4,9 sekunder.
Annonse
Høye salgstall
Volvo har kunnet glede seg over svært gode leveringstall for XC40 og tvillingen C40, førstnevnte er faktisk den nest mest populære bilen i Norge i 2023 – bak helt suverene Tesla Model Y.
EX90 blir ikke en volummodell av samme sort.
For bilen Volvo lanserer om snau måned, den minste SUV-en EX30, er forventningene derimot enorme.
– EX30 kommer i et mye tøffere segment, rent konkurransemessig. Men jeg tror den vil fremstå ganske unik, som en premiumbil i et segment hvor det ikke finnes så mye premium, sier Erik Trosby.
PS: Detaljer om EX30 kommer først 7. juni, når bilen presenteres i Milano.