KLASSISKE LINJER: Skodas stasjonsvognlinjer i Modern Solid-innpakning skal vises på IAA-utstillingen.

Vises i september:

Her er den første skissen av elektriske Octavia

Skoda forbereder konsept­versjonen av flaggskipet Octavia i elektrisk utgave. Her er den første skissen vi får se. Konseptmodellen skal presenteres i München om seks uker.

Publisert

Oppmuntret av strålende mottakelse for kompakte Elroq, med en oppfrisket Enyaq ute på veien og lille Epiq klar i garasjen, gjør Skoda klar for sin største elbil-lansering:

Konseptversjonen av Octavia skal vises på IAA-utstillingen i München i september, og tsjekkerne tenner grillen i god tid med den første skissen av deres prestisjemodell.

Og la det være klart:

Her er ikke den minste antydning til tukling verken med arv eller miljø.

Strikte stasjonsvognlinjer i Skodas nyeste designsspråk varsler om en bil som er så Skoda som du kan få den, om du aksepterer premisset om elektrisk drivlinje.

O for Octavia

Octavia er Skodas bestselger her i Europa. 97.500 av de til sammen 509.400 Skoda-modellene konsernet leverte ut første halvår, var nettopp Octavia.

Og selv om det globale publikummet ikke er like langt fremme i elbil-tuppene som det norske, er forventningene til Vision O-konseptet enorme.

En pressemelding fra selskapet torsdag nevner ikke drivlinjen, men Vision har vært Skodas kodeord for «kommende elbil» siden de viste frem Vision iV – coupe-versjonen av Enyaq – første gang i 2019.

Stor-SUVen Vision 7S er allerede konseptpresentert, og kommer i produksjonsutgave i løpet av 2026.

FREM I LYSET: – Dette vil være et av våre viktigste skritt i å utvikle og videreutvikle designspråket vårt for denne overgangsperioden i bilindustrien, sier Skoda-sjef Klaus Zellmer.

«Dyp erfaring»

– Jeg ser på Škoda som et familievennlig merke – praktisk, pålitelig og troverdig, og hadde som mål å gjenspeile disse egenskapene gjennom det nye Modern Solid-designspråket, sier Jounggeen Kim, som har hatt ansvaret for eksteriørdesignet på konseptet.

– Jeg satte pris på detaljer fra tidligere Škoda-modeller som Yeti og Roomster. Resultatet er et design som føles moderne, enkelt, friskt og tidløst, sier han i pressemeldingen.

Skoda-sjef Klaus Zellmer sier:

– Designstudien vil fremheve den fremtidige utviklingen for stasjonsvogn­modeller under påvirkning av ny teknologi, bærekraft og Škoda Autos dype erfaring i dette segmentet. Dette vil være et av våre viktigste skritt i å utvikle og videreutvikle designspråket vårt for denne overgangsperioden i bilindustrien. Det vil posisjonere oss til å forbli en betydelig aktør i stasjonsvognsegmentet, hvor Škoda Auto har vært engasjert siden 1920-tallet.

ID-suksess

Stasjonsvognene har for alvor gjort sitt inntog på elbilmarkedet i løpet av det siste året, ikke minst gjennom bra salg for Skodas konsernstoresøster Volkswagen ID.7.

Etterspørselen har ikke vært like intens etter alternativene, verken rimeligere modeller som Opel Astra Sports Tourer og Peugeot E-308 SW, eller mer kostbare Audi A6 Avant og BMW i5 Touring.

Powered by Labrador CMS