UT PÅ TUR: Kia EV9 blir en av de største elbilene på markedet.

Presenteres i første kvartal:

Kjører siste tester med elektrisk monster-Kia

Kia er i sluttfasen av testkjøringen og varsler presentasjon av merkets første fem-meters-bil i Europa i begynnelsen av 2023. For nå er EV9 neste bil ut – helelektrisk og svær.

Publisert Sist oppdatert

Motor fikk se en prototype av EV9 under en statisk visning tidligere år, og kan gå god for følgende:

En slik Kia har du aldri sett før.

Sorento har vært Kias vogn i tungvektsklassen inntil nå, og det er strengt tatt ikke størrelsen som har imponert med den modellen. I USA har Kia høstet både salg og lovord for Telluride, deres største per i dag, som med sine nøyaktig 500 cm fra ende til annen klassifiseres som en mellomstor SUV i amerikanske termer.

Nå beveger Kia seg en klasse opp.

Bryter grensen

Konseptmodellen Kia viste frem i vår, ble opplyst å være 493 cm. Nå er den strukket over fem-metersmerket, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Ellers er det lite å få vite om vitale mål, enn så lenge.

BIG BROTHER: Ingen premie til den som gjetter om slektskap til en viss Soul.
STIG PÅ: Konseptmodellen ble vist uten B-stolpe.
NIVÅ 3: Kia introduserer AutoMode med sin EV9, det betyr selvkjøringsteknologi på nivå 3.

Kia har riktignok lovet en bil med pluss 500 km rekkevidde og en kvikk akselerasjon, med 0–100 under fem sekunder. Og det er all grunn til å forvente at den har ladehastighet på samme bransjeledende nivå som den mindre EV6.

Kia EV9 er produsert under ledelse av den amerikanske designavdelingen i selskapet og svarer mer enn noe på ønskene fra amerikanske forbrukere. Stikkord: Størrelse og friluft.

Med sju seter, akselavstand på 310 cm og en uoppgitt bakkeklaring godt over snittet, bokstavelig talt, er dette en av de bilene hvor 22 tommers hjul ikke føles påtrengende digert, men ganske naturlig.

Konseptmodellen ble vist uten B-stolpe, og med en kupe hvor omvendt hengslede dører ga følelsen av å stige inn i en rullende hytte. Slike konsepter har en tendens til å bli puttet i skuffen, når fraværet av B-stolpe gjør sine krav i form av et stivere, mer kostbart karosseri.

Spennende

EV9 har uansett et par særdeles spennende attributter:

  • Det er første Kia med AutoMode på plass, som er neste, store steg i utviklingen mot selvkjørende biler. Det betyr autonomi på nivå 3, dagens EV6 har nivå 2. Med overgangen fra nivå 2 til 3 flyttes ansvaret fra sjåfør til bil. Kias ambisjon med AutoMode er at alle deres modeller skal være autonome fra 2026.

  • Det blir også første Kia som introduseres på markedet med trådløs programvare-oppdartering (OTA) og mulighet for å kjøpe eller abonnere på spesielle funksjoner trådløst oppdatert.