
Trehjulinger gir tre ganger så mye trivsel:
«Trehjulinger er verdens beste, verste biltype»
Ett hjul mindre gir mer latter og moro. Møt en kvinne og en mann med hver sin tolkning av sommer på tre hjul.
Alle gode ting er fire – eller vent:
Var det tre?
«Kjøretøy med tre hjul» låter kanskje like ubrukelig som «hus med tre vegger», men fordelene er flere enn vitsene om «trehjulssykkel» og lignende.
Tre hjul istedenfor fire sparer mye vekt og plass – og gir oppkvikkende kjøresjokk istedenfor kjei kjøreopplevelse.
Verdens første bil, Benz Patent Motorwagen fra 1885, var selvsagt en trehjuling.
Mens vi venter på den nye bølgen av elektriske trehjulinger, som Toyota i-Road, får vi trivelig, trekkfullt skyss med trike-elsker Marianne Olsen og Threewheeler-dyrker Kåre Anda Aronsen:
Kåre Anda Aronsen, nordlending og elbilentusiast, har en hobbybil-interesse som nylig tok en uventet sving.
Sommeren 2020 raste Oslo-boeren rundt i bilindustriens svar på frekk shorts – en minimal, åpen Alfa Romeo hvor frontruten var erstattet med en knøttliten vindfanger – men nå er italieneren byttet ut med en engelsk Morgan Threewheeler som er først med ett hjul mindre – og redusert plass ombord.
Møt flere av Norges største bilentusiaster!
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom


– I jakten på den raskeste bilen i 80 km/t måtte jeg ned i antall hjul: fartsfølelsen i denne er helt mega, forsikrer Aronsen, som har planlagt biltur i sommerferien fra Oslo til Nord-Norge.
Støyen fra motor og drivverk gir opplevelsen av å kjøre 40 km/t raskere enn tilfellet er.
– Threewheeler er i særklasse morsom å kjøre – uten å bryte loven, og får meg til å erkjenne at moderne firhjulinger har veigrep som gir uengasjerende kjøreopplevelse. Se på denne – for en maskin: hjulene er synlige fra cockpiten, motoren henger pent foran de samme hjulene og du kan berøre bakken fra førerposisjonen, jubler Aronsen.


I en tid hvor supersportsbilene blir tyngre og stadig mer avanserte vil han slå et slag for de få produsentene som fortsatt satser på små, lette sportsvogner – denne bikker knapt 500 kilo.
– Ett hjul mindre tilfører Morgan Threewheeler moro. At den totalt mangler rasjonelle kjøpsargumenter er litt befriende – noen har kalt den verdens beste, verste bil. Forvent ren moro og lite annet.

Hva tenker han om noen kaller farkosten hans en «trehjulssykkel»?
– Da blir jeg glad: det er vel bevis på at jeg fortsatt har leken i meg. Den er så gøy å kjøre at du glemmer tiden og kommer for sent til avtaler.
Potensielle passasjerer kan føle engstelse bare ved synet gresshoppekroppen.
– Du sitter jo utrolig lavt og er således knapt synlig i trafikken – heldigvis bråker den såpass at andre bilister oppdager den tidsnok. De fleste passasjerer tåler en kort tur. Om du skal være med på lengre turer må du ha god tid og kanskje regne inn en teknisk pause eller to, ler han.

Morgan Threewheeler har en lang historie helt tilbake til 1911, da den første gang kom i produksjon. Siden har mye skjedd med den: blant annet ble forbremser tilvalg i 1927,
– Bremsene var nok et fornuftig tilskudd, men ellers er mye av sjelen beholdt, mener Aronsen.
Ville verden blitt et bedre sted om flere biler nøyde seg med tre hjul?
– Absolutt, vi ville få mindre aggresjon i trafikken – å være i dårlig humør når du kjører Threewheeler er umulig, og den gir mer moro å se på for fotgjengere: en vinn-vinn-situasjon, fastslår han, og må tenke seg om før han finner noe mindre bra ved trehjulinger:
– Enten du vil eller ikke dumper du ned i alle stygge hull i veibanen. Om du tror du er smart og legger forhjulene på hver side, får du isteden smellen bak, ler han.
Har du fått med deg disse nyhetene?
-
Tilbake til det enkle:
Kjører 2300 km til Nordkapp – på denne!
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Volvo har helårsdekk som standard:
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker har grunn til å skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere

Marianne Olsen bor i Malangen i Troms hvor sensasjonelle sesongfenomener som midnattsol for lokalbefolkningen føles omtrent like eksotisk som... fiskeboller.
Men når Olsen kommer ut av svingen på sin Can Am Ryker går selv de tyngste øyelokkene opp med et brak.
– Folk kaller trehjulingene mye rart, som pensjonistmaskin og selvfølgelig trehjulsykkel – det er mest fordi de knapt aner hvor kule disse er – og vi som kjører disse har ofte en individuell grunn til det.

Olsen forteller at hun gjennom hele livet har «drevet med hestehold» inntil helsesituasjonen som revmatiker tvang henne til å avvikle.
Hun trengte en ny kanal for å få utløp for slik ting som glede.
– Valget falt enkelt og greit trehjuling: jeg har lenge vært passasjer på min manns motorsykkel, og nå vil jeg kjøre selv så lenge helsa holder.
Regelverket sier at med vanlig bilsertifikat tatt før 2013 kan man på lovlig vis rase av gårde på mc-registrerte Can Am – uten å måtte bruke mye tid og enda mer penger på å oppnå mc-lappen.

– Først og fremst klinte jeg til fordi Ryker er råstilig. Jeg anbefaler trehjulingen om du vil ut og kjøre sykkel, men mangler mc-sertifikat – eventuelt om du sliter med helsa og vil kose deg på tur og kjenne vinden i håret, sier hun og legger til at Troms har «en del» dårlig veier.
– Det kommer an på hvordan man ser det: vi har også mange morsomme, svingete strekk. Jeg har bare eid Can Am i kort tid, men kaller den allerede «Kleggen», siden den sitter som limt på asfalten og er komfortabel også på humpete grusvei, sier hun.

– Min foreløpige erfaring er at tre hjul likevel kan føles noe ustabilt om underlag blir for ujevnt. Trikset er å følge sykkelens bevegelser – nesten som om man var på en seilbåt – og slappe av og ikke motsette seg sykkelens fysiske lover. Alt i alt er den mer stødig enn man kan forvente av de fleste, ler Olsen.
Les Motors biltester!
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
