SKUFFER: Toyota bZ4X skuffer i svensk stortest. Her sammen med tvillingen Subaru Solterra

Stortest av Toyota bZ4X:

Faller helt igjennom mot hoved­konkurrentene

Toyotas nye elbil kommer soleklart sist i test mot Nissan Ariya og VW ID.4, til tross for et stort fortrinn i form av firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Det er svenske Vi Bilägare [for abonnenter] som har tatt de tre konkurrentene i familieklassen med på stortest. Og til tross for de gode vinteregenskapene til bZ4X, blir det raskt tydelig at elbiltypiske faktorer som rekkevidde og ladeegenskaper blir mer utslagsgivende i denne testen.

For nok en gang skuffer Toyota stort.

Underpresterer

bZ4X har et WLTP-tall på 415 km, men kommer 271 km. Ariyas WLTP-tall er 520, men denne kommer i praksis 410 km. ID.4 sitt WLTP-tall er 488 km, men kommer i praksis 356 km.

Det er likevel ved ladestolpen at bZ4X virkelig underpresterer. Tommy Wahlström, testansvarlig i Vi Bilägare, skriver blant annet dette:

LADER DÅRLIG: Her er bZ4X i aksjon ved ladestolpen. Dette behersker bilen svært dårlig.

Rekkevidde

«Den klarer aldri å ta imot mer enn 98 kW med null grader ute. Men det virkelig interessante skjer når batteriet er ladet til 80 prosent. Ved 82 prosent synker ladeeffekten brått til 12 kW, mens ID.4 fortsetter med 62 kW og Ariya med 75 kW. I praksis betyr det at det ikke er noe poeng å hurtiglade bZ4X til mer enn 80 prosent, noe som igjen betyr at rekkevidden på langtur ikke blir mer enn knapt 20 mil.»

Forbedringer kommer

Konklusjonen er at at bZ4X kommer klart sist i denne konkurransen. Den rutinerte testsjåføren Calle Carlquist skriver blant annet dette i sin oppsummering:

«Toyota er en kjempeskuffelse. Verdens største bilprodusent er sist ute i elbilsracet med en bil som overhodet ikke holder mål.»

Toyota har meddelt at det vil komme forbedringer på bZ4X, men tidspunktet for når det vil skje på nye og allerede solgte biler, er uvisst (les mer her).