FORBEDRES: Toyota lover umiddelbart store forbedringer på bZ4X.

Offisielt fra Toyota om bZ4X:

Varsler viktige nyheter på både nye og brukte biler

Toyota informerer om at det vil bli gjort omfattende forbedringer av både rekkevidde og lading på bZ4X – også de som allerede er på veiene.

Publisert Sist oppdatert

Toyota bZ4X (og tvillingen Subaru Solterra) var en av de sju bilene som var igjen i finalerunden i Årets bil i Europa 2023 – som til slutt fikk en svært overraskende vinner i Jeep Avenger.

Under presentasjonen til juryen i kåringen har Toyota delt følgende informasjon:

«I tråd med kontinuerlig forbedring (kaizen) lytter vi til markedet og kundene og bekrefter følgende produktforbedringer:

1) Rekkevidde

  • Optimalisering av buffer og visning av ladestatus i prosent i displayet.
  • Mer nøyaktig prediksjon av rekkevidde ved bruk av klimaanlegget.
  • Visning av faktisk energiforbruk i instrumentpanelet.

2) Lading

  • Øke antall hurtigladinger pr dag uten redusert effekt.»
TVILLINGER: Toyota bZ4X (t.v.) og Subaru Solterra er utviklet i fellesskap, og deler alt av teknikk og komponenter.

Rekkevidde

Toyota opplyser videre at disse kortsiktige produktforbedringene vil gjelde for nye modeller, samt «biler i drift» – altså brukte.

  • De gir ingen ytterligere detaljer om produktforbedringene, eller tidspunkt for når forbedringene vil komme.

Toyota bZ4X er som kjent et samarbeid mellom Subaru og Toyota. Subaru Solterra er teknisk sett tvillingen. De første rapportene fra tester og brukergrupper etter at de første bilene kom til Norge, viste at bilenes forbruk varierte kraftig, men at de uansett var langt unna de tallene produsentene hadde gått ut med.

GOD OPPLEVELSE: Legger man vekk rekkeviddeproblematikken, så er det mye postitivt å si om bZ4X – ikke minst førerposisjonen.

Oppsiktsvekkende høyt

Elbil24 var tidlig ute med en tilnærmet slakt av rekkevidden til bZ4X. Og Motor testet som første medium bZ4X og Solterra samtidig, med samme premisser og forutsetninger.

Resultatet var overraskende svakt for Solterras del, og oppsiktsvekkende svakt for bZ4X sin del. Enkelt beregnet fikk bZ4X en rekkevidde på 263 km. Solterra 288 km.

– Dette er oppsiktsvekkende høye forbrukstall, fastslo Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

Elbiltesten

Samme bZ4X ga oss vesentlig bedre forbruksmålinger i en tilnærmet identisk test dagen etterpå – noe som bekreftet inntrykket av upålitelig rekkevidde.

  • Begge bilene er naturligvis med i årets store elbiltest, som NAF og Motor arrangere to ganger i året. Vinterens test foregår 1. og 2. februar. Da vil bZ4X og Solterra bli kjørt helt tomme for strøm. Vi vil få presise forbrukstall, vi vil få tall på hvor mye kapasitet det er i batteriet, vi vil få svar på hvor mye «buffer» det er i batteriet etter at det er null prosent igjen – og vi vil få en god måling på hvor gode de er sammenliknet med de viktigste konkurrentene.