UJEVN: Volvo EX90 holder ikke det jevnt høye nivået man forventer av Volvo, mener svenske eksperter.

EX90 sist i sammenlikningstest:

Rekordstille – men svenskene er ikke imponert

Volvo EX90 briljerer med lavt støynivå, men havner sist i sammenlikningstest med BMW iX og vinner Kia EV9.

Publisert Sist oppdatert

Komforten og plassen får toppkarakter av svenske Vi Bilägare. Både lydmåler og testlagets ører konkluderer med at EX90 er en av de stilleste bilene de har kjørt i 110 km/t på grov asfalt.

Det er først og fremst på detaljnivå at den nye stor-SUV-en fra Volvo skuffer. Samt at totalkostnadene – innkjøp, drift, annenhåndsverdi – blir vesentlig høyere enn for en Kia EV9.

I knehøyde

Dette stemmer godt med inntrykket Motor fikk av EX90 (les test her) – og også den påfølgende sammenlikningstesten vi gjorde mot Kia EV9 (les mer her)

Av detaljmisser trekker Vi Bilägare fram følgende:

● Er ryggekameraet på, så blokkeres alle ande innstillinger.

● De hverdagslige funksjonene som setevarme, baklukeåpning og justering av førerstøttesystem, er plassert på nedre del av den midtstilte skjermen, omtrent i knehøyde.

RIMELIGERE: KIA EV9, med tradisjonell fjæring og litt høyere støynivå, når ikke helt opp til EX90 på komfort – men kontrer med lavere utgifter, bedre lading og mer gjennomtenkte løsninger.

● Head-up-displayet har begrenset grafikk og dårlig kontrast på vinterveier.

● Stemmestyringen er for lite utviklet.

● Det er få kjøredatafunksjoner som kan bidra til mer energieffektiv kjøring.

● Manuell forvarming av batteriet før lading finnes ikke.

● Klimaanleggets luft justeres i én meny, temperatur i en annen.

● Plundrete betjening av bakrutevisker, som også kun har intervallfunksjon. 

Burde vært en Volvo ...

Som en av testførerne skriver i sin oppsummering:

«Kia EV9 er el-SUV-en som Volvo burde ha laget. Komfortabel, romslig, effektiv firehjulsdrift og høy hengervekt.»

Her kan du lese hele testen på Vi Bilägare (krever innlogging).