Komforten og plassen får toppkarakter av svenske Vi Bilägare. Både lydmåler og testlagets ører konkluderer med at EX90 er en av de stilleste bilene de har kjørt i 110 km/t på grov asfalt.
Det er først og fremst på detaljnivå at den nye stor-SUV-en fra Volvo skuffer. Samt at totalkostnadene – innkjøp, drift, annenhåndsverdi – blir vesentlig høyere enn for en Kia EV9.
Dette stemmer godt med inntrykket Motor fikk av EX90 (les test her) – og også den påfølgende sammenlikningstesten vi gjorde mot Kia EV9 (les mer her).
Av detaljmisser trekker Vi Bilägare fram følgende:
● Er ryggekameraet på, så blokkeres alle ande innstillinger.
● De hverdagslige funksjonene som setevarme, baklukeåpning og justering av førerstøttesystem, er plassert på nedre del av den midtstilte skjermen, omtrent i knehøyde.
RIMELIGERE: KIA EV9, med tradisjonell fjæring og litt høyere støynivå, når ikke helt opp til EX90 på komfort – men kontrer med lavere utgifter, bedre lading og mer gjennomtenkte løsninger.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
● Head-up-displayet har begrenset grafikk og dårlig kontrast på vinterveier.
● Stemmestyringen er for lite utviklet.
● Det er få kjøredatafunksjoner som kan bidra til mer energieffektiv kjøring.
● Manuell forvarming av batteriet før lading finnes ikke.
● Klimaanleggets luft justeres i én meny, temperatur i en annen.
● Plundrete betjening av bakrutevisker, som også kun har intervallfunksjon.
Annonse
Burde vært en Volvo ...
Som en av testførerne skriver i sin oppsummering:
«Kia EV9 er el-SUV-en som Volvo burde ha laget. Komfortabel, romslig, effektiv firehjulsdrift og høy hengervekt.»