Det skiller i øyeblikket 195.000 kroner mellom splitter nye Volvo EX90 med sju seter, og mer etablerte Kia EV9 med sju seter – begge med «Motor-pakka»:
Altså den mest attraktive utstyrsversjonen, inkludert vinterhjul, valgfri metallic lakk og hengerfeste – og i denne duellen, relevant sammenliknbart utstyr.
Derfor har vi for eksempel lagt til soltak på Kia EV9 (åpningsbart foran, fast bak), til 16.000 kroner. Volvo har et heldekkende panoramatak som standard. Viktig for familiefraktere som dette.
Vi har ikke lagt til luftfjæring på EV9, rett og slett fordi det ikke finnes. Dette er standard på EX90 med Ultra utstyrsnivå, som vi har som utgangspunkt her.
Volvo EX90 ender da på 1.083.000. Kia EV9 ender 195.000 under, på 888.000.
Annonse
ULIKE RETNINGER: Designmessig er det store forskjeller mellom EV9 og EX90, men kanskje minst bakfra.
Testene kan med andre ord ikke sidestilles hundre prosent.
Men vi har også kjørt EV9 en rekke ganger senere, under andre forhold, og justert den opprinnelige testen om nødvendig.
Du får forhåpentligvis et godt grunnlag for å gjøre deg opp din egen mening om disse to modellene.
MINIMALISTISK: Volvo har ribbet førermiljøet for det meste av detaljer, men har beholdt skjermen foran føreren – i motsetning til på lillebror EX30.
MAKSIMALISTISK: I EV9 er det flere knapper og brytere, og større skjermflater.
Sprik i design
Begge bilene sanker generelt mange poeng, og begge havner på Motors eksklusive liste over de 24 beste bilene i øyeblikket.
Ser vi på enkeltfaktorer, så finner vi likevel et stort sprik – på «design». 10 poeng til Kia, fordi «Kia strutter av trygghet og entusiasme, og mikser det funksjonelle med det futuristiske».
Annonse
BRA PLASS: Kia EV9 har plass til seks eller sju, og kan samtidig ta med seg bra med bagasje. Både andre og tredje seterad kan heves/senkes med knappene til høyre.
BEDRE PLASS: EX90 har litt bedre plass over gulvnivå, men også en langt større balje under gulvet. Knapper for hev og senk av bakerste seterad, samt bilens høyde (luftfjæring) og ut/inn med hengerfeste.
Egen smak avgjør
Volvo derimot, får bare seks poeng – fordi dette er den «kjedeligste nyheten vi har sett på årevis ... Linjene er nærmest identiske med XC90 fra 2014 – bare enda litt mer anonyme».
Det betyr med andre ord at du kan legge til og trekke fra etter egen smak, og vipps kan de to bilene fort ha byttet plass på listene.
BYGGER HØYERE: Med bakerste seterad nedfelt, er bagasjeplassen meget stor i EV9. Men de nedfelte setene ligger høyere enn i EX90 og gir også en liten stigning i gulvflaten.
BEDRE UTNYTTET: Ved direkte sammenlikning, registrerer vi at plassen i EX90 er hakket bedre også med denne setekonfigurasjonen.
Bra Volvo-salg
Registreringstallene ved utgangen av april i år, tyder på at mange gjerne legger på et par hundre tusen for å få en bil med Volvo-logoen her og der.
EX90 ligger på 26. plass, fire plasser foran sin fossile tvilling XC90, med 420 biler. EV9 ligger på 59. plass, med 146 biler. Et godt stykke bak altså, men 44 biler over samme tid i 2024.