PÅ PLASS: Nio EL7 er en SUV som trolig treffer det norske markedet bra.

Nio EL7 avduket:

Rekordrekkevidden er rett rundt hjørnet

Nesten alle Nio-kunder velger batteribytteløsningen. Det betyr at de snart kan oppgradere til 150 kWt-batteri og rekordlang rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Ved nyttårstider listet Motor opp 10 av de elbilene vi gledet oss mest til i 2023 (les mer her). Nio EL7 var en av dem. Forventningene dempes ikke etter det første fysiske møtet med modellen, altså begrenset til prøve­sitting og titting.

Nio EL7

  • Priser (eks. omkostninger): Fra 669.000, pluss månedsabonnement på ca.1500 (75 kWt) og 2000 (100 kWt) – til 782.000 (75 kWt) og 869.000 (100 kWt) for fast batteri.
  • Motor/drivlinje: 653 hk/850 Nm, firehjulsdrift
  • 0–100 km/t: 3,9 sek.
  • Rekkevidde (km), 75 kWt: 394 (367 med 21-toms hjul)
  • Rekkevidde (km), 100 kWt: 509 (479 med 21-toms hjul)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 491/199/172/opptil 19,8
  • Hengervekt: 2000 kg (elektrisk hengerfeste standard)
  • Konkurrenter: BMW iX, Audi Q8 e-tron, Mercedes EQE SUV

Dette er SUV-versjonen av ET7, som allerede kan sees på veiene, og som Motor prøvekjørte i Berlin i fjor høst. Det var en bil som imponerte med høy kjørekomfort, men som har sine opplagte praktiske begrensninger (les mer her).

En bra start

Håpet er selvsagt at den samme solide støydempingen og kompakte kvalitetsfølelsen er overført til det vesentlig mer familievennlige SUV-karosseriet.

Instrumentpanelet er i hvert fall prikk likt, og det er en bra start. Seter og overflater har også samme materialer. Baksetene er for øvrig elektrisk justerbare i åtte ulike retninger. Og de 256 ulike nyansene i interiørbelysningen gir deg en utmerket fritidsaktivitet når du står ved en mørk lader.

Navnekonflikt

Nio og Audi er i en konflikt om modellnavn. Audi mener at ES-modellene til Nio likner for mye på Audis egne S-modeller, og fikk nylig medhold i dette i tysk domstol. Men Nio har varslet en anke (les mer her).

Uansett har nok Nio en oppfatning om utfallet. ES7 ble endret til EL7 like før lansering, for å unngå ytterligere trøbbel. Dermed ble også ganske fornuftige «Electric SUV» til lett pompøse «Electric Lifestyle».

KVALITET: Innvendig ser det likt ut i EL7 som i sedanen ET7. Det betyr høy kvalitetsopplevelse – men også den tidvis slitsomme stemmestyringsassistenten Nomi, med årvåkne øyne midt på instrumentpanelet.

Batteribytte

Men bilen er den samme. Da har den, i tillegg til det nevnte, blant annet 10 ulike kjøremodus og luftfjæring som kan reguleres i et spenn på ni centimeter fra utgangsposisjonen 15,8 centimeters bakkeklaring.

Men sammenliknet med konkurrentene, er dette – på papiret – bilens fortrinn:

  • Størst bagasjerom, flest hestekrefter – og batteribytteløsningen. Det siste er nok viktigst her.
KOMFORT: Baksetepassasjerene har det bra i EL7. Blant annet kan sittepute og rygg justeres elektrisk.

Rekkevidde

Du kjøper altså bilen uten batteri – og abonnerer på batteriene. I øyeblikket enten et 75 kWt-batteri med rekkevidde på 394 km eller et 100 kWt-batteri rekkevidde på 514 km.

Lar du forfengeligheten bestemme, og velger 21-toms hjul framfor 20-toms, så reduseres rekkevidden med rundt tre mil.

658 LITER: Til de store utfluktene kan gulvet tas ut – og da øker volumet med nærmere 100 liter.
570 LITER: I normal posisjon har bagasjerommet gulv i flukt med ladekanten og et solid volum til hverdagsbruk.

Klasseledende

Ifølge Nio velger 97 prosent av kundene biler med batteribytteløsning. Vi tipper det viktigste motivet er muligheten til etter hvert å oppgradere til et 150 kWt-batteri.

Fra kinesisk hold snakkes det da om rekkevidde opp mot 100 mil. Med mer realistiske målemetoder er vi nok i underkant av 80 mil på en SUV som dette, mer på ET7 og enda mer på kommende Tesla Model 3-konkurrent, ET5. Uansett blir Nio suverene på rekkevidde i alle klasser.

Nio-folket hemmeligholder tidspunktet for introduksjonen av denne batteripakken på det norske markedet, men antyder at det vil skje veldig snart. Pakken er allerede lansert på det kinesiske markedet, og det er naturlig at de mest elbiltette markedet – altså det norske – står for tur.