CROSSOVER: Her er bilen Fisker håper skal erobre verden, Pear.

Nye bilder:

Slik blir Fiskers billigbil

Sjekk den bakluka. Og sjekk den prisen. Med inntil 560 km rekkevidde og startpris nær 300.000 kroner håper Fisker at Pear skal bli merkets globale storselger.

Publisert Sist oppdatert

– Med Pear kaster vi gamle normer ut av vinduet. Vi har laget dette kjøretøyet med tanke på at unge som bor i verdens storbyer trenger innovativ, allsidig og rimelig mobilitet, sier Fisker-sjefen Henrik Fisker.

Om få dager vises en produksjonsklar versjon av Pear på IAA-utstillingen i München. Bilen er merkets andre modell etter SUV-en Ocean, som har fått strålende omtale i bilpresse verden over.

Fiskers mantra er produksjon av verdens mest bærekraftige biler. Men de kommer slett ikke uten finesser.

Borte i en fei

Og blant detaljene Fisker hittil har sluppet om Pear er det fristende å trekke frem den såkalte Houdini-luken bak. I videoen under ser du hvordan den fungerer – og da holder vi oss helt unna problematisering av utfordringer som måtte følge av vintervær eller underkjølt.

KOLLISJONSSIKKERT: Fisker mener bagasjeromsløsningen er skreddersydd for situasjoner når bilen har trange parkeringsforhold.

Bagasjerommet er konstruert slik at eierne kan laste inn og ut ved trange parkeringsforhold på gaten, og for å unngå skader i parkeringsbygg med lave tak. Bagasjeromslokket og -glasset går ned bak bakre støtfangerbjelke og er derfor beskyttet i tilfelle kollisjon bakfra, skriver Fisker i en pressemelding.

På videoen går vinduet ned i lav hastighet slik at funksjonen kunne filmes, mens Fisker lover en produksjonsversjon som vil gå opp og ned i høyere tempo.

Pizza-skuff

Bilen vil også få det Fisker kaller et «skuffeliknende bagasjerom foran», til bruk for frakt av alt fra pizza til svett treningstøy. Det betyr: Fra dette rommet kan lukt stenges ute fra kupéen, den vil kunne isoleres slik at man kan frakte både varm eller kald mat.

Selve kupéen er designet for aktiv bruk, «ekstremt slitesterk» og egnet for deling med andre, ifølge produsenten.

Fisker har globale ambisjoner for Pear, men i første fase er det planlagt for produksjon i Ohio – i samarbeid med kinesiske Foxconn.

Produksjons- og leveringsstart er stipulert til juli 2025.

SOLCELLE-TAK: Bærekraft er stikkord for Fisker-produksjonen, og selskapet tror solcellepanelet i taket skal gi noen kilometer ekstra rekkevidde.
ROBUST: Interiøret skal tåle en støyt, konstruert med tanke for at bilen kan deles.

En liten stue

Pear er 455 cm lang, altså i crossover-størrelse. Bilen skal konstrueres i en ny og lettere karosseristruktur av stål, og den vil ifølge Fiskers ingeniører få et deleantall som er 35 prosent lavere enn sammenliknbare modeller.

Den vil komme med Lounge Mode, der alle setene kan legges ned. Og bilen får en 17,1-tommers dreibar skjerm som tilvalg for den som vil se en film eller annen underholdning når kupéen er forandret til en lounge.

Bilen kommer som 5-seter, men kan også leveres med en to-seters benk istedet for midtkonsollen og passersjersetet foran – slik at det blir plass til seks.

Kort eller lang

Pear skal leveres med to batterialternativer som gir enten 320 eller 560 km rekkevidde, ifølge tidlige WLTP-anslag. Akselerasjon 0-100 km/t er på like under sju sekunder.

Det blir også et valg mellom bakhjulsdrift eller firehjulstrekk, den får 20-tommers hjul som standard med mulighet for 22-tommer – og den kommer også i en høy-ytelsesvariant, Pear Extreme.

Med Pear introduserer Fisker merkets egenutviklede computer-teknologi, Fisker Blade.

PS: Norske priser er ikke kommunisert ennå, men det ligger i kortene at det er varianten med 32 mils rekkevidde som havner nær 300.000 i startpris.