MODERNE: Mini forblir gjenkjennelig, men får nå en av de største interiørendringene i merkets historie.

Se filmen – og bildene:

Her er Minis splitter nye interiør

Alt forandrer seg, til og med Mini. Nå kommer en av verdens mest ikoniske biler med et helt nytt interiør. Her er bildene.

Publisert Sist oppdatert

GARCHING, TYSKLAND (Motor): Mini lanserer ny Cooper og Countryman under den store bilutstillingen i München i begynnelsen av september. Motor har fått se hva som kommer, under aksept om restriksjoner rundt hvilke opplysninger som kan publiseres når.

I første omgang: Det nye interiøret.

Og det er en adskillig større greie enn det kan høres ut som.

Siden Alec Issigonis gjenoppfant hjulet og skrudde sammen den første Mini-modellen i 1959, med hjulene dratt helt ut i hjørnene og motoren sidestilt slik at det såvidt ble plass til fire, har selve Mini-konseptet forblitt gjenkjennelig.

Denne fem sekunder lange videoen viser hvor Mini startet, med interiøret på ur-modellen, og hvor merket har kommet – med lanseringen i høst:

HELE HISTORIEN: Mini har alltid vært blant dem som mener at det enkle er det beste. Her er drøyt 60 års interiørhistorie vist på fem sekunder.

Rekkevidde

Merket har hatt noen økonomiske nær-døden-opplevelser, men eierne (det vil si BMW helt siden 1996) har voktet vel om arven som oppstod etter samarbeidet med racinglegenden John Cooper og den første Cooper-modellen som ble lansert i 1961.

Som det meste annet av biler har også Mini kommet i elektrisk utgave, om enn med svært beskjeden rekkevidde. Snart slippes en modell som også får et moderne, digitalt design – uten at arven gjøres skam på, med mindre du inkluderer krom-detaljer som en vital del av Minis identitet.

Minis sjefdesigner Thomas Sycha sier kortfattet om ambisjonene for prosjektet som nå avdukes: «Fewer better things», i god Mini-tradisjon.

Ikonisk

Den runde, ikoniske skjermen er bevart – i form av en berøringsskjerm, mens nøkkelinformasjon om fart og navigasjon nå kommer via et head-up-display bak rattet.

Stadig har Mini noen fysiske knapper; plassert under berøringsskjermen er start/stopp-knapp, kjørevelger og nødblink, samt knapp for front- og bakruteoppvarming – i tillegg til vrideren som lar deg velge mellom åtte ulike «opplevelser». Kanskje «alternative skjermvisninger» er et mer presist uttrykk, skjønt skjermen i nye Mini er så dominerende at den fortjener en i øyenfallende knapp for raske skifter.

Her er et utvalg:

PÅ ETT BRETT: Mini-skjermen har åtte visningsalternativer i utgangspunktet.
LAST OPP: Du kan også få egne bilder i skjermvisningen.
DIN INDRE MINI: Med digitaliseringen følger også talefunksjoner.

Bare for ordens skyld, la oss ta med et bilde fra hvordan det engang var…

Forfriskende

Det nye systemet er et sjumilssteg fra dagens Mini-løsning, men har strengt tatt ingen teknologi som ikke tilhører bransjestandard – bortsett fra et forfriskende design.

Navigasjonsløsningen er endelig oppdatert, samtidig som skjermen alltid viser nøkkelinfo om fart, temperatur og rest-rekkevidde.

Løsningen tillater også at du laster opp og velger ditt eget bilde, om ikke Minis utvalg er fristende nok.

Nede i midtkonsollen er det nå to romslige koppholdere, ladeplate for mobil, to USB-C-ladeporter og ganske brukbart med oppbevaringsplass.

Den elektriske utgaven av denne Mini-modellen skal bygges i Kina, der BMW har et samarbeid med Great Wall Motor. Bensinutgaven skal derimot skrus sammen i Oxford.

PS: Den nye versjonen kommer i salg sommeren 2024.

FØLGER SKJERMEN: Lyset i kupeen skifter med fargene i skjermvisningen.