Utstyrsversjonen har fått navnet Advanced, og legger seg 45.000 kroner under den hittil rimeligste versjonen med bakhjulsdrift. Samme justeringer fikk Ioniq 5 for en drøy måned siden.
Startpris på Ioniq 6 blir nå 477.000, inkludert levering i Drammen.
Det betyr at du kan legge på metallic lakk og fortsatt havne litt under halvmillionen. Med vinterhjul havner du litt over.
Med offisiell rekkevidde på 614 km er det bare Tesla Model S (634 km) som i teorien skal komme lenger når NAF og Motor kjører sommerversjonen av verdens største elbiltest onsdag 6. juni.
Rekkevidde
Nesten uansett hva de ulike bilprodusentene foretar seg i de mest populære bilklassene, så støter de på en hovedkonkurrent fra Tesla. I dette tilfellet, Model 3. Før metallic lakk og vinterhjul, havner denne på 491.000, altså 14.000 kroner over Ioniq 6. Offisiell rekkevidde er ubetydelig lavere, 602 km.
Men: Model 3 har firehjulsdrift. Ioniq 6 bakhjulsdrift.
Annonse
4000 stemningsfarger
Den rimeligere versjonen av Ioniq 6 har naturligvis litt mindre utstyr. Men neppe noe du vil savne før du eventuelt sitter og sammenlikner direkte med den dyrere versjonen, Premium.
Du får blant annet elektrisk bakluke, doble laminerte sidevinduer og akustisk frontrute, oppvarmede bakseter, 18-toms felger, Matrix-lys, navigasjonsbasert fartsholder, og motefenomenet «stemningsbelysning i flest mulig fargekombinasjoner». Hyundai opplyser at det skal være 4000 av dem.
- Her bryter vi barrierer for hvor lite man må betale for svært lang rekkevidde. Hele 614 kilometer og en pris langt under en halv million er med på å gjøre denne modellen veldig attraktiv, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.