KALD GRILL: Hongqi fikk en lovende start i Norge, men med avgifstøkningene fra nyttår, startet nedturen.

Kraftig nedgang i nybilsalget:

Kineserne stanger i muren

Nybilsalget går dårlig. Og aller dårligst for et par av kineserne. Kolossen på bildet har en salgsnedgang på over 99 prosent.

Publisert Sist oppdatert

For Hongqi og deres store seks- eller sjuseter, E-HS9, har 2023 vært bedrøvelig.

Kun fire biler er registrert så langt i år.

På samme tidspunkt i fjor var tallet 828. Totalt i fjor ble det registrert 2086 Hongqier, noe som ga en oppsiktsvekkende bra 24.-plass. I år har den foreløpig falt 171 plasser.

Den norske Hongqi-ledelsen uttalte riktig nok i desember i fjor at de forventet at salget i starten av 2023 ville bli lavt, blant annet som følge av det makroøkonomiske bildet. Men en nedgang i nyregistreringer på 99,52 prosent hadde de garantert ikke sett for seg.

Markeds- og PR-sjef Hans Petter Aalmo sier til Motor at det nå gjøres flere tiltak for å løfte salget.

– Vi har rentekampanje, og vi setter ned prisene. Eksempelvis vil toppmodellen (Exclusive+) nå koste 999.990. Vi har også lagerførte biler med utstyrsnivå Premium som settes ned til 694.000, inkludert vinterhjul.

Et stort pluss med de kinesiske merkene er at det ikke er lange leveringstider.

– Her har man mulighet til å skaffe seg en ny elbil med plass til hele familien til sommerferien, sier Aalmo.

SLITER: Polestar 2 er blant bilene med høyest fall på registreringslistene (84,5 prosent). Mye skyldes nok at kundene venter på den oppgraderte versjonen med bakhjulsdrift og bedre rekkevidde.

De fleste sliter

Hongqi har kun denne elbilen på det norske markedet. Xpeng har to (G3i og P7) – og har startet en kraftig markedsføring av den tredje: G9. Det ligger opplagt et potensial i den store SUV-en, men i øyeblikket er tallene blodrøde: Minus 95,8 sammenliknet med tilsvarende periode i fjor.

Det er nok en liten trøst at mange av de andre produsentene sliter nesten like hardt i første halvdel av et år med spesifikke avgiftsøkninger på biler, og generelt mer press på privatøkonomien til folk flest.

Av andre rendyrkede elbilprodusenter, har for eksempel kinesisk-svenske Polestar en registreringsnedgang på 84,5 prosent knyttet til sin ene modell, Polestar 2.

OPP: Den oppgraderte versjonen av Kia e-Niro, nå kalt Niro EV, har har prosentmessig mange nyregistreringer så langt i år – og gir Kia litt bedre tall.
NED: Kia e-Soul har ramlet helt til bunns på registreringsstatistikken med en prosentvis nedgang på 91,5.

Folkefavoritten ned

Kia, som selger nesten utelukkende elbiler (724 av 759 biler så langt i 2023), har en nedgang på 70 prosent. Antall registreringer av e-Soul har gått ned med 91,5 prosent, mens folkefavoritten EV6 har hatt en svikt på hele 63,9 prosent.

Litt kompenseres av kraftig oppgraderte Niro, som med 288 registreringer har en oppgang på hele 1500 prosent.

Hyundai selger kun elbiler. Så langt i år har de 55 prosent færre registreringer enn på samme tid i fjor. Jaguar har gått ned 72 prosent, og da er 37 av totalt 39 registrerte biler en elbil, altså en I-pace.

Lukusbiler sliter

Ser vi på modelloversikten, så har vi nevnt Hongqi E-HS9 og Kia e-Niro i hver sin ende av skalaen. Av andre positive overraskelser, noterer vi oss en liten gjenfødelse av Volkswagen ID.3 (opp 305 prosent) og imponerende høyt nivå på Tesla Model Y (opp 220 prosent).

Mer oppsiktsvekkende i negativ retning, de to luksusbilene BMW iX og Porsche Taycan.

iX har en nedgang i antall registreringer på 98,2 prosent (37 så langt i år, 2073 på samme tid i fjor), mens tallene for Taycan er 91,6 (58 i år, 695 i fjor).