HÅNDARBEID: – Det er «no go» med egen bil i vaskeautomat. Jeg vasker bilene mine selv om sommeren, for hånd, sier hockeylegenden Patrick Thoresen.Foto: FABIAN THORESEN
10-punktsjekken med Patrick Thoresen:
«Porsche Cayenne er det dårligste av alle mine bilkjøp»
Patrick Thoresen og kona Monica hadde sitt sterke ønske om å dra på norgesturer med minicampingvognen Hero Camper i bakhodet, da de kjøpte sin siste bil for fire år siden.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Patrick Thoresen, en av Norges beste ishockeyspillere noensinne.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Nå har vi to Mercedeser. En A-klasse 250 4Matic, årsmodell 2017, og «familiebilen» GLE 300 hybrid, årsmodell 2021. Begge kjøpt nye. GLE-en koster 18.000 per år i forsikring, mens A-klassen koster 10.000–11.000. Uten at jeg har sett nøyaktig på det, beløper bompenger seg til 1500 per måned – 15.000 til 16.000 i året, kanskje mer. Når det gjelder drivstoff, prøver vi å fylle på søndager og fridager, når det som regel er billigere enn vanlig. Totalt kommer drivstoffutgiftene opp i 30.000 til 40.000 kroner i løpet av et år. Vi er privilegerte ved at vi ikke har lån på bilene.
Patrick Thoresen (41)
En av Norges beste ishockeyspillere gjennom tidene. Siste sesong spilte han for svenske Djurgården. Han var sentral da Stockholm-klubben slo byrival AIK i finalekampene om opprykk til den svenske eliteserien SHL. Har vunnet sluttspillfinalen i russiske KHL to ganger, for Salavat Juljajev og St. Petersburg. Debuterte i verdens beste ishockey-liga NHL for Edmonton Oilers i 2006. To år senere spilte han sluttspillkamper i ligaen for Philadelphia Flyers. Har også spilt for storklubbene Zürich og Lugano i Sveits, samt Salzburg i Østerrike.
I 2024 ledet han Hamar- og moderklubben Storhamar til seriemesterskap og NM-gull. VM-debuterte for Norge i 2004. Ble i mesterskapet i Stockholm i 2012 første norske spiller som er tatt ut på VMs All Star lag. Spilte totalt 105 OL- og VM-kamper for Norge, den siste i OL-kvalifiseringen høsten 2024, som 40-åring. Ishockeylandslaget spiller sine avgjørende kamper i 2025-VM mot Danmark 17. mai og Ungarn 19. mai.
Thoresen er gift med Monica. Paret har to voksne barn, Mathilde og Fabian.
Inntil for et par år siden holdt vi oss godt innenfor 16.000 kilometer per år. Etter at vi kjøpte en Hero Camper, en liten campingvogn, har vi fartet en del rundt omkring i Norge. Med den er vi oppe i 20.000 til 25.000 kilometer per år. Vi har et vennepar som hadde Hero Camper, og fikk etter hvert lyst til å kjøpe en egen. Monica og jeg har likt å ligge i telt, men ville unne oss litt av luksusen Hero Camperen kan by på. Den var også en grunn for at vi kjøpte Mercedes GLE hybrid. Vi hadde Tesla før den. Ellers er det kort bilkjøring til hytta i Valdres, som er 14 til 15 mil fra Hamar, og til familie og venner i Oslo.
UT PÅ TUR: Patrick Thoresen med sin GLE – og en Hero Camper på slep.Foto: FABIAN THORESEN
Jeg spilte ishockey i Canada da jeg fylte 18, og måtte vente til jeg var tilbake i Norge før jeg kunne ta førerkortet. Da var jeg 18 og et halvt, og det husker jeg som en gledens dag. Siden har jeg kjørt bil i en rekke land der jeg har spilt. Av dem er Russland definitivt det verste stedet jeg har kjørt bil. I St. Petersburg var det veldig mye trafikk, og det var vanskelig å forholde seg til reglene – fordi de foran meg i trafikken ikke gjorde det.
Det ble noen bøter, blant annet etter å ha kjørt i motgående kjørefelt – og møte med en trikk imot. Hvis du «traff» feil med hensyn til rushtid, kunne du bruke ekstremt lang tid på å komme til matbutikken. Til egne hjemmekamper fikk vi ikke lov til å kjøre egen bil. På grunn av trafikken ble hele laget transportert i buss til arenaen, med politieskorte.
Da jeg bodde i Stockholm siste sesong, kjørte jeg Volvo V60. Jeg leide den av klubben, det var en del av kontrakten min.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd om smart bilhold deler du gjerne?
– Vi ønsket å kjøpe en hybrid med elektrisitet som del av drivstoffet, fordi det ville gi lavere kostnader i hverdagen i forbindelse med småkjøring, og fordi den ville være hensiktsmessig til våre øvrige formål med bil – for eksempel bruk av campingvogn. Jeg kikket på andre «drømme-biler», men GLE-en lå i prissjiktet jeg ville legge på bil.
Før jeg slo til, hadde jeg hørt mye negativt om hybrid. Men Mercedes-en går på strøm fra Hamar til Gjøvik, før dieselen slår inn. Jeg lader på hytta, og da er det nesten bare nedoverbakke hjem igjen – og da går den enda lenger på strøm. Jeg kjøpte den lille A-klassebilen da jeg flyttet tilbake til Norge i 2017. Ettersom jeg er blitt eldre, har jeg ikke behov for å trykke gassen i bunn hele tiden. Jeg prøver å kjøre økonomisk, holder meg til fartsgrensen og turtallet nede.
Det er unødvendig å gå på en fartsbot. Jeg lærte «bot» på den harde måten for noen år siden. Da måtte jeg ut med 5000 kroner for å ha kjørt med telefonen i hånda. Nå koster det dobbelt så mye.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Det er «no go» med egen bil i vaskeautomat. Jeg vasker bilene mine selv om sommeren, for hånd. Så setter jeg dem bort for polering. Det koster jeg på meg. Vinterstid bruker jeg et bilvaskefirma på Hamar Vest. Jeg holder meg unna maskinvaskehaller, fordi jeg mistenker at det sitter grus og drit på kostene, og det vil påføre lakken riper. Samtidig er det en grei form for sysselsetting å bruke en time på bilvask mens man lytter til en podkast.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg får det nok til selv, å foreta hjulskift. Det gjorde jeg sammen med faren min (Storhamar-trener Petter Thoresen) da jeg var liten, og jeg har gjort det for svigermor. Men GLE-en har store hjul, så jeg setter bort hjulskiftet. Tidligere oppbevarte jeg hjulene på dekkhotell. Det sluttet jeg med for to år siden. Hvorfor jeg ikke gjorde det før, skjønner jeg ikke. Jeg har plass til åtte hjul hjemme i vår egen garasje. Når det gjelder dekkslitasje og bytte, spør jeg venner som er mer kyndige enn meg. Jeg har venner som driver med dekk og stoler på deres råd. Hvis det er noe jeg ikke kan, spør jeg dem som kan.
Med hensyn til merker, behøver jeg ikke ha det beste, og jeg «må» ikke ha det dårligste. Får jeg vite at det er gode dekk til en OK pris, sier jeg «jeg tar dem».
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Det er nesten flaut å si. Men jeg tror ikke jeg noen gang har kjøpt bruktbil. Det har hendt jeg har leid biler som ikke har vært nye, men jeg har aldri eid en bil som ikke er kjøpt som ny. Bil er for min del egentlig en idiotisk utgiftspost.
Hvis du følger alle servicene og tar godt vare på bilene; få vekk salter og vaske jevnlig. Behandler du bilene med omhu og kjærlighet, kan du ha dem veldig lenge. Nå prater jeg egentlig litt mot meg selv. 4Matic-en er den bilen jeg hatt lengst (åtte år). Men jeg tror vi kan ha GLE-en som nummer-én-bil i mange, mange år (fire så langt). Mercedesene tror jeg kan gå og gå og gå. Min plan er i alle fall å bruke disse bilene lenge.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– GLE-en står parkert i garasjen året rundt. Sønnen min, Fabian, bruker 4Matic-en i Oslo. Der parkerer han den utendørs i et boligfelt. Den får ikke samme pleie som den store.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du/dere til i bilen?
– Vi har resonnert slik at vi vil ha en stor og trygg bil på langturer, og den må være sterk, fordi vi vil ha campingvognen med overalt. Jeg har vært fornøyd med Mercedes siden jeg kjøpte 2017-modellen. Ellers tar jeg alle duppeditter som en selvfølge.
Det går en del i podkaster når vi er ute og kjører, spesielt under langturer. Jeg liker krim. «Avhørt» og liknende, pågående saker og tidligere saker. Det er fascinerende og spennende å høre på. Kona og jeg liker radio, P4 for eksempel, i forbindelse med småkjøring.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Begge er svarte, som er dritkjedelig. Men det ble bare slik. Vi har hatt andre farger på bilene våre tidligere. Svart og hvit er håpløse farger. Det er dem møkka og pollen synes best på.
Rosa, knæsj grønn og ekstremt sterke farger er uaktuelt. Det kunne kanskje vært noe for kona. Men da hadde jeg måttet sette ned foten. Vi hadde en vinrød bil en gang, BMW X6 første gang den kom. Det kommer vi ikke til å gjenta, for å si det slik. Den hadde altfor liten bagasjeplass for en familie på fire.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Jeg kan ikke si annet enn at Porsche Cayenne ikke var særlig lurt økonomisk. Den sto i tillegg stille mens jeg var borte hele vinterhalvåret. Jeg kjøpte den i 2012, og tapte mye penger på den. Ingen bilkjøp er gode investeringer, men det er det dårligste av alle mine bilkjøp. Når man er blitt voksen, skjønner man jo at sånt er bare tull.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?
– Rundt den tiden vi kjøpte GLE-en, hadde jeg veldig lyst på – og bygde – en Mercedes-Benz Geländewagen. Men da den var ferdig bygd, og jeg så prisen nederst på skjermen på datamaskinen, innså jeg at det var unødvendig å kjøpe en så dyr bil. Jeg ville ikke ta meg råd til det. GLE-en var mye billigere. De pengene imellom kan jeg bruke på andre ting jeg har lyst på.