«BACK TO BASICS»: 2023-versjonen av Toyota Land Cruiser.

Nye bilder: Toyota Land Cruiser

Endelig ser den like tøff ut som den er

Land Cruiser likner en arbeidshest igjen. Men på innsiden lurer et luksusdyr.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Få biler, om noen, kan kalles viktige på akkurat samme måte som Toyota Land Cruiser.

Modellen har status som det eneste egentlige alternativet for en rekke nøkkelfunksjoner i mange land verden over, og i store, uveisomme områder har bilen nærmest monopol ­– på grunn av ekstrem pålitelighet og tiår etter tiår med trofasthet mot samme konsept. 

Det er alltid mulig å få tak i en del som kan brukes, hvis noe først går i stykker.

En motreaksjon

– Land Cruiser har sett flere sider av jorda enn noen annen modell i historien, sa markedsdirektør Simon Humphries under lanseringen av 2023-versjonen, og han tok neppe munnen for full.

MILITÆR SYKEBIL: 70-serie i Bangladesh.
VINTEROFFROAD: 70-serie i Japan.
ØRKENFORSERING: 70-serie i Saudi-Arabia.

De siste årene har to ting skjedd: 

● SUV-er og firehjulstrekkere finnes etter hvert overalt, i nær sagt alle formater.

● Og Toyota har forsynt «normalkunde»-versjonene av Land Cruiser med et design som i mindre grad har skilt seg fra biler ingen vil finne på å utsette for vading, klatring eller dype gjørmehull.

KANTETE OG RØFF: En Toyota Land Cruiser FJ40 fra 1977.
RUND OG «VANLIG»: En Toyota Land Cruiser J200 fra 2009.

Det måtte komme en motreaksjon. Toyota kaller det et ønske om å gå tilbake til røttene. Humphries sier at bilen «must look the part», den må se ut som det den er. Les: Du skal umiddelbart skjønne hva Land Cruiser kan gjøre, når du kaster et blikk på den – som med en Geländewagen eller diverse Jeeper, om du vil.

Intet «såpestykke»

2023-modellen ble avduket i begynnelsen av august, og siden er det ikke kommet mye ny informasjon, ikke engang norsk pris. Men Toyota har nylig åpnet dørene for en nærmere kikk på bilen.

HVIS DU TREFFER EN STUBBE: Skliplate er selvsagt på plass. Den grå avløses av en svart plate under bilen.

Som antydet: Her vil neppe «såpestykke»-skjellsordet bli brukt. 

UTGAVEN FOR HVERMANNSEN: Bilen får slike frontlys, høyt plassert for å lyse over busker, vannlinjen eller snøskavlen.

Bilen er tegnet med flere markerte kanter, vinkler og rene, rette flater enn samtlige nyere medlemmer av slekten.

De klassiske, runde frontlysene du ser på bildene, er i så måte en fin kontrast, men disse blir aldri et vanlig syn langs veiene. De skal nemlig pensjoneres etter at totalt rundt 3000 eksemplarer av denne «first edition»-utgaven er solgt unna, og øvrige biler blir utstyrt med smale, rektangulære spalter. Vi må nesten tilføye: dessverre. 

Økt hengervekt

Ser vi i tillegg bort fra at Land Cruiser med stor sikkerhet er mest aktuell som varebil i Norge, er likevel det aller meste du ser på disse bildene, representativt for 2023-utgaven. 

De tekniske endringene er som tidligere omtalt

Plattformen (GA-F) fra 2021 skal være betydelig stivere enn på tidligere modeller – hele 50 prosent. 

● Hydraulisk servostyring er historie, fra og med denne er servoen elektrisk. Toyota mener dette gir jevnere og mer direkte styring, i tillegg åpner det for viktig modernisering i form av føreassistansesystemer.

● Dette blir også første versjon med stabilisatorstag som kan kobles fra.

● Land Cruiser kan nå trekke 500 kilo mer – 3,5 tonn. Antakelig gode nyheter for en del, tilhengervekt er viktig i dette segmentet.

Diesel!

● Og har du lest helt hit med en bitteliten frykt for at også Land Cruiser er blitt elektrisk – pust ut. Toyota planlegger riktignok å lansere en hybridvariant i 2025, men versjonen som nå kommer til Norge, får en 2,8-liters turbodiesel med 204 hk og dreiemoment på 500 Nm.

Vi nevnte luksus innledningsvis, og kanskje yter ikke bildene innsiden av bilen rettferdighet på dette punktet. I en ny bilverden, med skjermer her og massasje der, handler det i denne bilen om noe annet. Det dreier seg om opplevelsen – kvalitets­følelsen når man setter seg inn. Og i nye Toyota Land Cruiser er akkurat den følelsen god.

Se bildene:

«MODULBASERT»: Potensielt utsatte deler, som hjørnene foran, er laget for å kunne byttes uten større viderverdigheter.
KAN VADE: Bilen takler vanndybder på 80 centimeter.
INGEN LADEPORT: Ja, den går på diesel.
204 HK: Under skjuler det seg også en ny, 8-trinns automatgirkasse.
GJENNOMTENKT: Ingen sideveisåpning på denne, men separat åpning av baklukevinduet, via knappen nede til venstre på bildet. Merk også kameraet i overkant, klokt plassert under takbeskyttelse og formodentlig innenfor viskernes aksjonsradius.
SAMME DESIGNSPRÅK: Det kantete fra utsiden gjentas inne. Se for eksempel på koppholderen og knappepanelene på rattet.
DET HELT NØDVENDIGE RETT FORAN ...
... OG RESTEN HER: 12,3 tommer.
DET DU TRENGER, DER DU TRENGER DET: Kjøremodus, multi-terrain select, crawl control og SDM – utkopling av stabilisatorstaget.
HER SITTER DU GODT: Setene er både innbydende og behagelige.
KJØLESKAP: Skulle bare mangle. Dog ikke av de største.
RAUST MED PLASS BAK: Baksetene vil ikke følge med hvis man kjøper varebilvarianten av denne, slik mange har hatt glede av tidligere.
PLASS TIL FLERE: De helt bakerste setene passer de ikke altfor storvokste.
SIKKERHET FØRST: En stropp til å sikre at et fremoverskjøvet baksete ikke kan falle ned.
ELEKTRISK: Dette gjøres ved å trykke på en knapp.
FULL HØYDE: Kan selvsagt betjenes både forfra og bakfra.
DJEVELEN ER I DETALJENE: Hvorfor skal ikke de bakerste passasjerene i sjuseteren ha el-seter, når motorene først er installert? Samt koppeholdere, naturligvis.
SMÅSNAUT: En tur med sju mennesker betyr at mesteparten av bagasjen må legges et annet sted. Men bilen trekker 3500 kilo, så du har litt å gå på.
RAUST: Bruker du fem seter, får du stort sett plass til det meste.
... OG EKSTREMT ROMSLIG: Dette er plassen mange nordmenn vil forholde seg til, i varebilversjonene. Det vil si, enda litt mer – nedlagte seter bygger jo i høyden.
PRAKTISKE RÅD PÅ VEIEN: Bilen er forsynt med ganske mange, små forklaringer.
LEVERES I 2024: Forhåndssalget åpner i oktober. Vær kjapt ute hvis du vil ha de runde lyktene.