Den helt nye versjonen av en bil nordmenn kjenner svært godt – også i den forlengede utgaven 5008 – blir første bil ut på den nye plattformen til storkonsernet Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, DS, Alfa Romeo, Jeep med flere).
CROSSOVER: SUV-formatet, som vi kjenner fra dagens 3008, er tonet ned. Nå får bilen den samme kupéaktige hekken som de fleste konkurentene.
Rekkevidde
Peugeot er hemmelighetsfulle med de tekniske spesifikasjonene. Men fra pålitelig hold hevdes det at en batteripakke på 98 kWt skal gi en rekkevidde på 70 mil.
Det blir i så fall ledende i en tøff klasse, der modeller som VW ID.4, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Toyota bZ4X – og selvsagt bestselgeren Tesla Model Y – er opplagte konkurrenter.
Annonse
KJENT: Det rektangulære rattet og instrumentene over rattkransen, er kjennetegn på Peugeots vellykkede i-cockpit.
SVEVER: Peugeot er mestre i å lage elegante instrumentpanel med moderne og luftige former.
21 tommer
Forbruket skal komme ned mot 14 kWt/100 km avhengig av modell, og lading fra 20 til 80 prosent vil gå på 27 minutter.
De offisielle bildene av interiøret som ble sluppet tidligere i sommer, viser det samme kompakte og tilnærmet rektangulære rattet vi kjenner fra dagens Peugeot-modeller, samt en stor buet skjerm på hele 21 tommer.