NYHET: Denne Fiaten er splitter ny, men under skallet er det meste kjent.

Fiat 600e til Norge:

De har skjønt det: Kjedelige elbiler må ha et kult design

Elbiler oppfører seg frustrerende likt. Fiat 600e er siste tilskudd fra et konsern som viser hvor forskjellig bilene kan virke, selv om de er prikk like under skallet.

Publisert Sist oppdatert

Fiat e-600, som du ser på bildet. Jeep Avenger. Peugeot e-2008. Opel Astra. Fire ferske modeller som introduseres i disse dager. Tilsynelatende helt ulike biler fra produsenter med hver sin unike historie og særpreg.

Men samlet i det store Stellantis-konsernet blir de underlagt kravene til mer rasjonell og økonomisk bærekraftig bilproduksjon. Det betyr kort og godt at under overflaten er alt i prinsippet likt:

En rekke søsken

De har samme motor, samme batteripakke, og deler det meste av øvrig teknikk og elektronikk.

Og da har vi bare nevnt fire av de ferskeste modellene. Men legg gjerne til Peugeot e-208, som også lanseres i disse dager. Og Opel Corsa, Opel Mokka, Citroën e-C4, Citroën e-C4 X, DS 3 – og en rekke søsken av alle disse som er rett rundt hjørnet.

FACELIFT: Peugeot e-208 har fått den samme oppgraderingen som storebror e-2008. Det betyr rundt fem mil bedre rekkevidde, 20 hester mer og et par nye tenner i fronten.
NYE TIDER: Hvem ville for noen år siden trodd vi skulle få se en elektrisk Jeep med forhjulstrekk? Men her er den: Avenger.

Identiske pakker

Samtlige kommer – eller har nettopp kommet – med den samme batteripakken på 51 kWt (netto) og en motor på 156 hester og 260 Nm (Jeep oppgir at henter ut 250 Nm, Opel 270 Nm) og forhjulstrekk.

Hittil har også alle lirket seg over den litt viktige grensen på 400 km offisiell rekkevidde (WLTP).

Motor har nettopp kjørt oppgraderte Peugeot e-2008 (les mer her) med denne kombinasjonen. Litt tidligere i sommer kjørte vi Jeep Avenger (les mer her) og Opel Astra (les mer her) med samme pakke.

HISTORIE: Hovedinstrumentet kan minne litt om klassiske Fiat-modeller. Øvrige knapper og brytere, som for eksempel girspaken, kjenner vi igjen fra de andre Stellantis-bilene.
EGEN STIL: Fortsatt er det litt klassisk Fiat igjen i designet til den nye elbilen, selv om den har vokst til en liten SUV.

Det søte liv

Og nå kommer altså snart Fiat på veien med sin 600e. Den skal i følge Fiat bringe med seg all italiensk kulhet og friskhet – understreket av et løfte om å ikke lenger levere grålakkerte biler.

Både utvendig og innvendig dyrkes filosofien rundt La Dolce Vita – det søte liv. Det betyr blant annet åtte valgfrie interiørfarger og seter med massasje.