MINI MAKSESR: BMW-eide Mini kommer med kinesiskprodusert, elektrisk Cooper og helelektrisk Countryman.

Første elektriske Countryman:

Nå skjer det store ting med Mini

Dramatisk økt rekkevidde for andre generasjon Cooper, første helelektriske Countryman og oppdaterte digitale løsninger som puffer det britiske ikonet inn i vår tid.

Publisert Sist oppdatert

GARCHING, TYSKLAND (Motor): Mini kunne vanskelig gjøre større endringer med sine to hovedmodeller enn de har på nye generasjoner av Cooper og Countryman som presenteres for all verden under bilutstillingen i München mandag.

Med mindre de skulle si et endelig farvel til den britiske touchen som i gode 60 år har gjort Mini til Mini. Det gjør de heldigvis ikke.

Nye Mini balanserer hårfint på tråden mellom tradisjon og evolusjon.

Under mottoet «fewer better things» har designsjef Thomas Sycha gjort kvantesprang med digitaliseringen, nappet bort kromelementene man knapt kunne tenke seg en Mini foruten, og samtidig dyrket minimalismen og enkelheten som har definert dette merket for mange av oss.

Ganske vellykket, om vi kan stole på førsteinntrykket.

MINI COOPER: Nyeste versjon av ikonet er 3860 mm lang, 1436 mm høy og 2526 mm akselavstand.

Samme ramme

Om eksteriørendringene i kortform:

Både Cooper og Countryman (såvel som elektriske Acemen som lanseres noe senere) har nå en mer markert oktogon ramme (med åtte avrundede kanter) i fronten. Cooper stadig med runde lykter med LED-lys, mens de er sekskantet på Countryman.

Cooper fremstår renere på sidene når kromhåndtakene nå er fjernet, på Countryman er det derimot markerte hjulbuer. Begge kan leveres med et tak i sekundærfarge.

En senket nummerplate i hekken har gitt mer plass til navn og logo, og begge har da også modellnavnet i versaler på bagasjelokket.

MINI COUNTRYMAN: Den største av Mini-modellene er 443 cm lang og med 257 cm akselavstand.

Denne Countryman-versjonen er 1340 mm lengre og 60 mm høyere enn den forrige, altså betydelig nærmere konsernslektning BMW iX1 i ytre mål, mens Cooper-utgaven er 50 mm kortere enn forrige – samtidig som akselavstanden er 3,5 cm lengre.

Nye Cooper har kortere overheng enn forrige generasjon, samtidig har den fått større hjul (18-toms som standard mot dagens 16-toms).

Den store nyheten

Men det er elektrifisering og digitalisering som er den store nyheten.

Dette er andre generasjon elektrisk Cooper, og med den største batteriversjonen kommer rekkevidden ganske nær det man stadig oftere kaller morgendagens standard for elbiler i dette formatet: pluss/minus 400 km.

3-dørs Cooper kommer i to elektriske versjoner:

  • Cooper E med 40,7 kWt batteri, WLTP-rekkevidde på inntil 305 km, motoreffekt på 135 kW/184 hk, maks dreiemoment på 290 Nm og akselerasjon 0-100 km/t på 7,3 sekunder.

  • For Cooper SE er de tilsvarende tallene 54,2 kWt, rekkevidde på inntil 402 km, motoreffekt på 160 kW/218 hk, dreiemoment 330 Nm, og akselerasjon på 6,7 sekunder.

5-dørs Cooper er ventet å bli mer eller mindre erstattet av Aceman, som lanseres noe senere 2024.

Priser og endelige tekniske data kommer når det åpnes for bestilling litt senere i høst.

FARVEL, 5-DØRS: Elektrisk Cooper kommer i 3-dørs utgave, mens Aceman trolig tar over for dem vil ha fem veier ut av hiet.
COUNTRYMAN: Plass til fem – eller til fire på skitur.

Ukjent pris

Countryman kommer for første gang i helelektrisk versjon, noe som kommer til å kvikke opp norgessalget – om ikke prisen blir avskrekkende.

Den er altså største Mini noensinne, et lite knepp mindre enn biler som BMW iX1 og Audi Q3.

I elektrisk utgave kommer også denne i to versjoner, begge med 64,7 kWt batteri:

  • Countryman E med inntil 462 km rekkevidde, motoreffekt på 150 kW/204 hk, maks dreiemoment på 250 Nm, og akselerasjon 0–100 km/t på 8,6 sekunder.

  • Kvikkere Countryman SE ALL4 har inntil 433 km rekkevidde, samlet motoreffekt på 230 kW/313 hk, kombinert dreiemoment på 494 Nm og kapasitet for å gjøre 0-100 på 5,6 sekunder. Og med motor på begge akslinger er den altså firehjulsdrevet.

Kilt inn mellom disse to modellene kommer en elektrisk Aceman, også den i både E- og SE-versjon.

De elektriske Cooper-modellene skal produseres i Kina, på en plattform som er utviklet av Spotlight Automotive, samarbeidsselskapet som BMW har med Great Wall Motor. Bensinutgavene bygges hjemme i Oxford.

Elektriske Countryman skal settes sammen ved BMW-fabrikken i Leipzig.

Nytt interiør

Det nye interiøret – og da særlig digitaliseringen av førermiljøet – har vi omtalt tidligere (og her kan du også se filmen som viser hvor mye og lite det har forandret seg siden den aller første Mini-en ble presentert).

Dette er 9. generasjon operativsystem, hvor et minimalistisk hovedinntrykk skal understøttes av variasjoner i belysning, lyd og motorinnstillinger i de åtte forskjellige kjøremodusene.

Velger du gokart-modus kommer et klassisk speedometer opp i head-up-displayet (som ikke er standard), velger du Vivid-modus endres kupébelysningen etter fargene på albumcoveret til musikken du spiller, i et annet har du lyden av en forbrenningsmotor eller skogslyder som vind i trærne eller en rislende bekk.

Noe for enhver smak, med andre ord.

DEN STORE FORSKJELLEN: Cooper øverst, Countryman nederst – sistnevnte med fire vertikale luftekanaler.
RYDDIG: Førermiljøet i nye Countryman.
FYSISK KAN DU VÆRE SJØL: Fortsatt har Mini noen få knapper for helt grunnleggende operasjoner, blant valg av «experiences» – som angir skjermvisning og kupéfarger.
PÅ KARTET: Den nye kartvisningen – med anbefalte ladestopp og antatt ladetid.

Det synligste bevis på den nye tid er den digitale trykkskjermen over midtkonsollen (24 cm i diameter) – som en konstant påminnelse om det runde speedometeret har vært Minis adelsmerke siden første dag.

Dashborddesignet er i prinsipp det samme på Cooper og Countryman, men sistnevnte har plass til fire vertikale luftekanaler.

PS: Mini har flagget ambisjoner om 50 prosent elbil-andel i nybilsalget i 2025 og 100 prosent i 2030.