ENDELIG FIREHJULSDRIFT: Bestselgeren MG4 kan nå leveres med trekk på alle fire hjul. Det tror vi mange norske kunder vil like.

MG 4:

Nå får best­selgeren nyheter mange vil sette pris på

Det handler både om rekkevidde og framkommelighet når MG lanserer to nye modeller – begge til en hyggelig pris.

Publisert Sist oppdatert

Britiske Morris Garages, bedre kjent som MG, er historisk mest kjent for sine snertne og klassiske sportsbiler.

Modellbetegnelser som MGA, Midget, MGB og TF er alle gode eksempler på det. MG lagde også andre og langt mer praktiske familiebiler. Sistnevnte har havnet litt i skyggen av sine sporty bil-søsken.

Siden MG gjenoppstod som kinesisk bilmerke for noen år siden, har fokuset vært nettopp fornuftige familiebiler. Fram til nå.

MG tilbyr fem ulike modeller på det norske markedet. Alle kjent som mye bil for en rimelig penge. Det siste året er det den kompakte SUV-en MG4 som har overtatt bestselger-tronen, etter ZS EV, som var modellen som startet suksessen i Norge. 

MG4 står for over 50 prosent av det totale MG-salget her hjemme. MG er også Norges mest solgte kinesiske merke.

Nå lanserer de ytterligere to varianter av bestselgeren. Begge egnet til å løfte allerede hyggelige salgstall ytterligere.

Firehjulsdrift og lynkjapp

X-Power heter en helt ny variant av bestselgeren MG4. Den får en nyhet vi vet mange nordmenn vil sette stor pris på. Nemlig firehjulsdrift. 

I kjent elbil-stil blir det én motor på hver aksel. Dette vil sikre god framkommelighet på rufsete føre og alle underlag.

Ikke bare det. Denne bilen kommer til å kjøre fletta av det meste. Også fossile biler med en null til bak nybilprisen. 

Den er kjappere enn for eksempel Audi e-tron GT, Porsche Taycan 4S og Lamborghini Gallardo. 

MG4 X-POWER: Som modellnavnet forteller om – denne utgaven byr på heftige ytelser.

Takket være 435 hk hestekrefter, den nevnte firehjulsdriften og det faktum at bilen er ganske lett.

X-Power har et nytt understell for å takle superkreftene, forbedrede bremser og 18-toms smidde felger, for å nevne noe. Interiøret er i sporty, sort alcantara. 

Dessuten har den launch-kontroll for den som virkelig har det travelt ut av lyskrysset. Den gjør unna sprinten fra stillestående til 100 km/t på kun 3,8 sekunder.

SPORTY SORT: Den nye modellen leveres kun med en interiørfarge, nemlig sort alcantara.
STORE SKO: Felgene er på atten tommer og smidde. Bremsekaliperne er ikke så store som de ser ut som, men det oransje dekslet skal gi bedre kjøling.

Lettstyrt

Vi har fått anledning til å teste nykommeren i en bilslalåm-løype. 

Den oppleves som responsiv både på styring, hjuloppheng og på gasspedalen. Den er lettstyrt og lett å kontrollere, selv under øvelser som de færreste eiere kommer til å utsette den for.

Ved bruk av launch-kontrollen spinner forhjulene en halvmeter, før hele bilen «setter» seg et par centimeter på fjærene og bilen virkelig skyter fart såpass mye man presses bakover i setet. Det hele virker nesten litt surrealistisk.

Her gjør MGs sportsbil-DNA virkelig et skikkelig og verdig comeback. Modellen kombinerer både det sporty og det fornuftige.

Høy effekt og sylskarpe prestasjoner til tross – vi tipper likevel at de fleste kommer til å kjøpe X-Power-modellen, på grunn av firehjulsdriften. Så blir det andre mer en morsom bonus – og noe man skryte av i sosiale lag.

Mye rekkevidde for pengene.

MG4 dukker også opp i en versjon med det lange navnet Trophy Extended Range. 

Det er ikke bare modellbetegnelsen som er lang. Bilen går langt, også.

Nærmere bestemt 520 kilometer, er den oppgitt til fra fabrikk. Dette takket være et nytt batteri på 77 kWt, som fortsatt er markedets tynneste.

Elmotoren yter 180 kW, eller 245 gammeldagse hestekrefter, om du vil. Dreiemomentet er på 350 Nm. MG lover også klasseledende ladehastighet ved hurtiglading, med 144 kW.

Den kan trekke tilhenger på 500 kilo, og ha taklast på 60 kilo. Dessuten leveres den med varmepumpe.

Denne utgaven fås kun med drift på bakhjulene. Prisen på denne Longe Range-modellen er satt til 379.000 kroner. Du skal slite med å finne en elbil som byr på mer rekkevidde for mindre penger …

I SLALÅMLØYPA: Norske motorjournalister fikk teste nykommeren i bil-slalåm-løype på Rudskogen Motorsenter. Bilen imponerer.

Rask levering

Begge modellene levers nå med app-styring, samt mulighet for å forvarme batteriet før lading.

Det er åpnet for bestilling av begge de to nye MG4-modellene nå. De første demobilene er på plass hos forhandlerne i løpet av november, mens de første kundene vil motta sine biler i løpet av desember.

De som venter på en MG som bare er sportsbil, må vente litt til. 

Men bare litt. For neste år fyller MG 100 år. Det skal feires blant annet med en vaskekte sportsbil.

● Benny Christensen er i det daglige teknisk konsulent i NAF, men skriver her for Motor, som jobber uavhengig av NAF.

GÅR LANGT: Vi fikk også kjøre den nye Trophy Long Range versjonen med nytt stort batteri og 520 kilometers rekkevidde noen runder, men ikke langt nok til å danne oss et realistisk bilde av den oppgitte rekkevidden.