TUNGT: Personbilsalget går tregt for Bertel O. Steen. Ambisjonene er langt høyere enn 2024-tallene så langt.

Norges nest største importør:

Mest solgte modell er på ... 29. plass

Bertel O. Steen importerer 10 kjente personbilmerker, men har så vidt en modell inne blant de 30 mest solgte. Slik forklarer konsernsjefen tallene.

Publisert Sist oppdatert

Norges nest største bilimportør, etter Møller Mobility Group, er mest kjent for Peugeot og Mercedes-Benz. Men de har også ansvaret for sør-koreanske Kia, kinesisk-tyske Smart, samt de øvrige modellene – i tillegg til Peugeot – fra det store franske Stellantis-konsernet: Citroën, Opel, Fiat, Jeep, Alfa Romeo og DS.

Men en rekke spennende modeller til tross: Ved inngangen til påske er det kun Kia EV6 av Bertel O. Steens modeller som er inne blant de 30 hyppigst registrerte bilene så langt i år.

Spareprogrammer

– Vi har høyere ambisjoner for våre merker, fastslår konsernsjef i Bertel O. Steen, Harald Frigstad, overfor Motor.

Til sammenlikning har Møller seks modeller høyere på lista. Begge de to store importørene investerte stort etter år med svært gode resultater, men måtte iverksette omfattende spareprogrammer på høstparten i fjor. 

Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no skal det for Bertel O. Steens del blant annet innebære kutt av 60–90 stillinger på hovedkontoret på Lørenskog.

KONSERNSJEF: Harald Frigstad er ikke fornøyd med dagssituasjonen, men ser lyst på resten av året.

Ut av produksjon

Frigstad viser til at konsernet har vært gjennom en periode med leveringsproblemer på tidligere modeller, samtidig som de har ventet på nye modeller til attraktive priser.

En viktig faktor er også at storselgeren Mercedes-Benz EQC har gått ut av produksjon. 

– Denne var blant de mest solgte personbilene hos Bertel O. Steen i fjor, og det er solgt over 12.000 EQC i Norge siden lanseringen i 2019. Det er klart det merkes at den nå er ute av sortimentet, sier Frigstad. 

FOKUS: Citroëns nye småbil, ë-C3, får en pris under 250.000 – og forventes å sette fart på salget.

Vil klatre

Bare den litt mindre EQA (24. plass) og Kia EV6 (27. plass) gjorde det bedre enn EQC (28. plass) av Bertel O. Steen-bilene i 2023.

Det skjer neppe noe påskemirakel på salgsfronten, men Frigstad har grunn til å tro at konsernets modeller vil klatre på registreringsstatistikkene de kommende månedene. 

Interessant arvtaker

– Mest av alt har vi store forventninger til den svært prisgunstige nye Citroën ë-C3, som prises under 250.000 kroner. Peugeot sine elektriske SUV-er 3008 og 5008 tror vi også blir populære i det norske markedet, sier Frigstad.

Han nevner også oppgraderte Mercedes-Benz EQB, prisgunstige spesialmodeller av Kia EV6, samt kommende Kia EV3, som blir en arvtaker til både Kia E-Soul og Kia Niro.