SATSER: Mercedes-sjef Ola Källenius vil bygge ladere til eiere av blant annet EQA SUV.

Utålmodig Mercedes-sjef:

Lager sitt eget nett­verk av lynladere

Mercedes-sjef Ola Källenius er lei av å vente på at elbilkundene skal få fullverdige lademuligheter. Nå starter jobben med å bygge 10.000 lynladere.

Publisert

De første laderne vil komme på plass i USA og Canada i løpet av året. Senere skal nettverket utvides til Europa, Kina og andre store markeder innen 2030, skriver Automotive News.

Det er noen grunner til at utrullingen av elektriske biler ikke går så kjapt som mange ønsker. Leveringene, som forsinkes av både russernes invasjon i Ukraina etterdønningen av Koronaen, er den helt opplagte.

Kundene skeptiske

I tillegg har man faktorene som Källenius påpekte da han presenterte lynladersatsingen under CES (Consumer Electronic Show)-konferansen i Las Vegas i går:

  • Kundene er skeptiske til rekkevidde og til lademulighetene.

Källenius presiserte at en robust ladeinfrastruktur er nødvendig for å kunne selge elbiler. Mercedes skal etter planen utelukkende selge elbiler etter 203o.

SAMARBEID: Mercedes og Ford har, sammen med blant annet BMW, VW og Porsche, investert i det store Ionity ladenettverket. Men Mercedes vil ha høyere tempo på utviklingen.

Ikke avvente

– Kundene våre fortjener en overbevisende ladeopplevelse som gjør det enkelt å eie elbiler og kjøre langt. Vi vil ikke ha en avventende tilnærming til dette, sa han.

I Nord-Amerika vil Mercedes samarbeide med MN8 Energy for å utvikle nettstedene, og sammen vil de investere rundt en milliard dollar i det nordamerikanske nettverket i løpet av de neste seks–sju årene. ChargePoint skal levere ladere.

Beliggenhet betyr alt

Innen 2027 skal det være flere enn 2500 ladere med opptil 350 kW og plug&Charge-funksjon på plass i Nord-Amerika. Nettverket skal i utgangspunkter være åpent for alle, men Mercedes-kunder vil få både spesialpriser og fortrinnsrett til ladere gjennom et reservasjonssystem.

Stasjonene vil ligge der Mercedes-kunder handler.

– Det handler om beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Vi vet hvor kundene våre er, vi vet hvor vi selger elbiler, sa teknologisjef Markus Schäfer.